MARTIN ŠRAJER

Mezinárodní filmový festival 3Kino, nabízející již pátým rokem výběr nových i časem prověřených filmů ze střední Evropy, letos v pražských kinech Atlas a Evald od prvního do osmého listopadu uvede přes 40 titulů. Některé z nich osobně představí herci nebo tvůrci. S předstihem před polskou distribuční premiérou bude režisérem Łukaszem Grzegorzkem a jeho manželkou a producentkou filmu Natalii uvedena Trenérova dcera. Lehce komediální drama o tenise a vztazích v rodině i mimo ni festival zahájí. V pátek druhého listopadu v kině Atlas trojice mladých slovenských režisérek, Martina Buchelová, Barbora Sliepková a Soňa Maletz, představí své krátké studentské filmy. O tvorbě současných polských filmařek si pro změnu budeme moct udělat obrázek díky snímkům Tvář (r. Małgorzata Szumowska), Plané růže (r. Anna Jadowska), Nina (r. Olga Chajdas) a 53 válek (r. Ewa Bukowska).

Znalosti o klasických dílech polské kinematografie si diváci budou moci rozšířit mimo jiné zásluhou filmového zpracování tradičního jidiš příběhu Dybuk (1937), muzikálu Zakázané písničky (1947) nebo psychologickému dramatu Vlak (1959), které lektorským úvodem doprovodí filmový historik a pedagog Jaromír Blažejovský (stejně jako 141 minut z Nedokončené věty od význačného maďarského režiséra Zoltána Fábriho). Uvedeny budou také první dva díly slezské trilogie Kazimierza Kutze (Sůl černé země, 1970 a Perla v koruně, 1972) či Osamělá žena (1981) Agnieszky Holland, jeden z nejvíce skličujících pohledů na život v pozdním socialismu, který byl v Polsku poprvé legálně uveden až sedm let po svém dokončení.

Úlevu od depresivních dramat nabídne hořká komedie Jako pes s kočkou (r. Janusz Kondratiuk) nebo akční Kojot (r. Márk Kostyál), zastupující současný maďarský film. Maďarský původ má rovněž dryáčnicky nazvané historické drama Řezník, kurva a jednooký muž režiséra Jánose Szásze (Křišťálový glóbus z Karlových Varů za Velký sešit) nebo druhý celovečerní film Arpáda Bogdána Genesis. Trojice příběhů vypovídajících o dnešní maďarské společnosti byla premiérově uvedena v sekci Panorama letošního Berlinale. Jinou alternativu k nejpočetněji zastoupeným dramatům nabídne zdrcující dokument o vrcholové gymnastice Za hranicemi možností (r. Marta Prus), který u nás byl k vidění již v rámci Jednoho světa, nebo psychologický body horor Domestik (r. Adam Sedlák). Ten bude společně s Tomanem (r. Ondřej Trojan) a předpremiérově uvedenými Chvilkami (r. Beata Parkanová) reprezentovat českou kinematografii.

Festival, který dále nabídne například video workshop k tvorbě Antoniho Krauzeho nebo divadelní představení Przemysława Bluszcze Sebeupálení, zakončí autobiografické drama Jana Jakuba Kolského Milost, odehrávající se v poválečném Polsku. Koprodukčně se na něm příznačně podílely hned tři země Visegrádské čtyřky, jejichž filmovou produkci  se festival snaží zviditelňovat  – Polsko, Česko a Slovensko.

Kompletní program festivalu naleznete zde.