Slyšet obraz. Zvuk a hudba nejen v dokumentárním filmu
9. – 10. dubna 2016, kinosál FAMU

Francis Ford Coppola kdysi poznamenal, že filmový zvuk se z 50 % podílí na výsledném účinku filmu … minimálně.

Filmům nasloucháme s jistou samozřejmostí. Co všechno ale ve skutečnosti slyšíme? Co je autentické a co vyrobené? Jak se zvuk a hudba vážou k obrazu? Jak pracují s pozorností diváka? Vnímají filmoví tvůrci zvuk spíše jako doprovod obrazu, anebo jej kreativně využívají jako nepostradatelný nástroj k interpretaci a rozšíření smyslu záběrů? Jaké jsou techniky a postupy při zpracování zvukové stopy v dokumentárním filmu a jaké etické otázky se k těmto postupům vážou? Kdy je v dokumentu prostor pro hudbu?

Hranice filmu představí postupy práce se zvukovou složkou filmu hned u několika profesí, které se na její tvorbě podílejí. Můžete nahlédnout do dílny režiséra, zvukaře, skladatele, sound designera a režisérky dabingu, a také prozkoumat možnosti experimentálního propojení obrazu a zvuku. Speciální pozornost si zaslouží také tvorba a postupy práce nejvyhledávanějšího českého autora filmové hudby druhé poloviny 20. století Zdeňka Lišky, který svými inovativními skladatelskými postupy nemálokdy ovlivnil střihový rytmus a dramaturgii filmových děl.

Programem provází: Petr Szczepanik, Václav Flegl, Petr Ostrouchov, Andrea Slováková, Martin Maryška, Olga Walló, Johana Švarcová, Pavel Klusák, Martin Mareček a Karel Vachek.