MARTIN ŠRAJER

Sedm tipů z programu 22. ročníku Festivalu francouzského filmu, který se bude konat od 20. listopadu do 1. prosince v Praze a regionech.

Alice a starosta (r. Nicolas Pariser, 2019)

V letošním programu FFF jsou početně zastoupeny filmy premiérově uvedené na festivalu v Cannes. Nicolas Pariser se svým snímkem zvítězil v sekci Label Europa Cinemas. Ve filmu se střetávají dva myšlenkové světy. Jeden reprezentuje starosta Lyonu, druhý mladá filozofka. Podle francouzských kritiků jde o inteligentní a kousavou komedii o pomíjivosti moci, vyznačující se mimořádnou kvalitou hereckých výkonů i dialogů a jejich režie.

Clouzot a jeho Peklo (r. Serge Bromberg, Ruxandra Medrea, 2008)

Režisér Henri-Georges Clouzot bude kromě čtveřice svých vlastních filmů připomenut také dokumentem o natáčení filmu Inferno, jenž nikdy nedokončil. Hlavní roli v tragickém příběhu žárlivosti si měla zahrát šestadvacetiletá Romy Schneider. Natáčení bylo přerušeno po třech týdnech. Přes čtyřicet let trvalo, než se pořízené záběry, nabízejí představu, o jaký kinematografický úkaz mohlo jít, dostaly na veřejnost. Dokument je rekonstrukcí jednoho prokletého natáčení i filmu, který nebyl.

Jiný kontinent (r. Romain Cogitore, 2018)

Zatím pouze ve Francii byl uveden francouzsko-tchajwanský film Romaina Cogitora. Romance dvou třicátníků, kteří se potkávají daleko od domova by měla podle slov domácích kritiků vnímavě vystihnout křehkost milostného vzplanutí i hořkost odloučení a současně konvence melodramatických filmů chytře převracet a obcházet. Chválena je také nádherná kamera a herectví obou hlavních představitelů.

Loni v Marienbadu (r. Alain Resnais, 1961)

Málokteré dílo v dějinách kinematografie vyvolalo stejné pozdvižení jako podmanivý filmový labyrint Alaina Resnaise. Muž, o kterém nic nevíme, v něm přesvědčuje ženu, o které víme stejně málo, že se před rokem potkali v Mariánských lázních, kdy mu ona měla dát dosud nesplněný slib, že kvůli němu opustí svého stávajícího partnera. Stejně jako je nemožné určit, oč postavám jde, nelze na základě podnětů, jež nám film nabízí, sestavit koherentní časoprostor, natož do několika vět shrnout, o čem Loni v Marienbadu vypráví.

Pro někoho jde o reflexi úzkosti jaderného věku, pro jiné o vyjádření nestability vztahů v moderní době. Neřešitelnost her, kterých jsme svědky, a kterých se zároveň sami účastníme, činí film natolik enigmatickým, že mnohým nedává spát ani více než padesát let od své premiéry. Film po festivalu uvede do kin nově založená společnost Marienbad Film Distribuce, navazující na aktivity Marienbad Film Festivalu.

Portrét dívky v plamenech (r. Céline Sciamma, 2019)

Z filmů letošní hlavní soutěže festivalu v Cannes se s neobyčejně nadšeným přijetím ze strany kritiků setkalo kostýmní film Céline Sciammy, oceněné Queer palmou a cenou za nejlepší scénář. Příběh z 18. století sleduje malířku, která má namalovat svatební portrét mladé dívky z bohaté rodiny. Ta ale z postupně ozřejmených důvodů nechce ani vdavky, ani portrét. Recenzenti píší o nádherném filmu s matematicky přesným střihem, v němž dvě talentované mladé herečky (Adèle Haenel, Noémie Merlant) rozehrávají drama plné potlačované vášně. Titul do kin ještě letos uvede společnost Artcam.

Tajemný Picasso (r. Henri-Georges Clouzot, 1956)

K méně známým Clouzotovým filmům než je Mzda strachu nebo Ďábelské ženy, které FFF také uvede, patří jeho dokument zachycující vznik dvaceti obrazů Pabla Picassa, Clouzotova přítele a souseda. Malování jednotlivých děl, při němž jen zřídka vidíme tvář samotného malíře, snímal Claude Renoir, vnuk slavného impresionisty. Dokument maximálně koncentrovaný na proces umělecké tvorby, provází vedle Picassových komentářů původní hudba Georgese Aurica. Film získal v Cannes Zvláštní cenu poroty.

Tohle je láska (r. Claire Burger, 2018)

První samostatný celovečerní film Claire Burgerové ukazuje vztah otce a jeho dvou dospívajících dcer poté, co od rodiny odejde matka. Francouzská kritika ocenila citlivost a nepatetičnost, s jakou režisérka dokázala vystihnout dopad rodinné krize na vztah mezi rodičem a dětmi. Drama zohledňující komplexnost mezilidských vazeb získalo cenu za režii v sekci Giornate degli Autori na festivalu v Benátkách.