FaD 3/2018

Číslo 3/2018 přináší ucelený tematický blok textů věnovaných jihokorejskému filmu. Zatímco úvodní text Martina Šrajera nabízí ucelenější pohled na jihokorejskou kinematografii, další texty jsou věnovány buď konkrétním autorům (Bong Joon-ho, Hong Sang-soo nebo Lee Chang-dong) nebo vymezené oblasti filmového umění (např. animaci). V sekci Fórum čtenář najde rozhovor s režisérem Adamem Sedlákem nejen o jeho novém filmu „Domestik“, který v hlavní soutěži MFF v Karlových Varech vyvolal různorodé reakce. V dané sekci najde čtenář také pozoruhodnou esej Ondřeje Pavlíka o Lucrecii Martel nebo dva rozhovory věnované rumunskému filmu (např. s vítězem Křišťálového glóbu Raduem Judem). V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (BlacKkKlansman, Léto, Domestik nebo Zloději) a v sekci „Recenze“ (Muž, který zabil Dona Quijota, Studená válka, Jan Palach, Chvilky a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. V sekci Knihy najde čtenář tři texty o vybraných publikacích a připojujeme i speciální sekci věnovanou výstavám.


Editorial
∙ Eva Zaoralová

Glosy
∙ MŠ, MK, JK

Festivaly
∙ Jaromír Blažejovský: Jeden balvan a jedenáct kamínků — Poznámky z Hlavní soutěže na 53. MFF v Karlových Varech
∙ Jaromír Blažejovský: Války a chvilky — Ohlédnutí za soutěží Na východ od Západu
∙ Iva Přivřelová: 75. MFF v Benátkách — Současné pohledy na žánrovou minulost
∙ Martin Kudláč: Mezinárodní filmový festival — Locarno 2018: Girl Power

Téma: Jihokorejský film
∙ Martin Šrajer: Vítejte v Hallyuwoodu
∙ Janis Prášil: Bong Joon-ho: Syntéza autorské invence a principů globálního trhu
∙ Martin Svoboda: Oldboy a jeho americký remake
∙ Simon Daniellou – Park Heui-tae: (Malá) továrna Hong Sang-soo
∙ Michal Kříž: Vzplanutí Lee Chang-donga
∙ Pavel Horáček: Úvod do současné korejské animace
∙ Jan Křipač: K materiální podstatě celuloidu – filmy Minjung Kimové

Fórum
∙ Martin Svoboda: Chvíli potrvá, než budu vědět, jestli jsem odevzdal nejlepší verzi — rozhovor s Adamem Sedlákem
∙ Ondřej Pavlík: Vidět, slyšet a myslet — Lucrecia Martel od A do Z
∙ Zdena Škapová: Zajímají mě témata, která podněcují k přemýšlení — rozhovor s Raduem Judem
∙ Zdena Škapová: Rumunský film je v dobré kondici — rozhovor s Magdou Mihăilescu
∙ Jan Švábenický: Čtyři režiséři a kulturní rehabilitace populárních žánrů — Vittorio Cottafavi, Pietro Francisci,Riccardo Freda a Mario Bava v kontextu italské kinematografie padesátých a šedesátých let

Kritiky
∙ Anna Krejčířová: Spike Lee: BlacKkKlansman
∙ Pavel Sladký: Kirill Serebrennikov: Léto
∙ Vojtěch Rynda: Adam Sedlák: Domestik
∙ Vít Poláček: Hirokazu Kore’eda: Zloději

Recenze
∙ Terry Gilliam: Muž, který zabil Dona Quijota (Tomáš Seidl)
∙ Paweł Pawlikowski: Studená válka (Benjamin Slavík)
∙ Gustav Möller: Tísňové volání (Pavel Sladký)
∙ Erik Poppe: Utøya, 22. července (Iva Přivřelová)
∙ Christopher McQuarrie: Mission: Impossible – Fallout (Martin Šrajer)
∙ Warwick Thornton: Sweet Country (Marek Holan)
∙ Robert Sedláček: Jan Palach (Martin Svoboda)
∙ Małgorzata Szumowská: Tvář (Zdena Mejzlíková)
∙ Šimon Šafránek: King Skate (Vojtěch Rynda)
∙ Ali Abbasi: Tina a Vore (Marek Koutesh)
∙ Beata Parkanová: Chvilky (Jakub Jiřiště)
∙ Adina Pintilieová: Touch Me Not (Michal Kříž)

Knihy
∙ Martin Šrajer: Afekt, výraz, performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla
∙ Petr Mareš: Německý podzim v Bratislavě
∙ Tomáš Pilát: Návod k tomu, jak myslet s Galinou

Výstava
∙ Jan Křipač: Tomáš Ruller v GHMP
∙ Diana Cam Van Nguyen: Spolu sami