FaD On-line
Klára Tasovská: Dynamika našeho filmu vychází přímo z fotografií Libuše Jarcovjákové
Po únorové premiéře na Berlinale se do české kinodistribuce dostává dokument Ještě nejsem, kým chci být. Portrét fotografky Libuše Jarcovjákové patří k nejvýraznějším domácím filmům sezóny.…
Amerikánka. Kaleidoskop, nebo labyrint? O paměti, kostýmech, nezlomnosti a obrazech v Taušově novém filmu
Největší zážitek z letošního filmového roku? Stylizovaný, dlouho připravovaný, expresivní film plný referencí, pro který je celkový étos důležitější než příběh nebo některé souvislosti?…
Za všechny, kteří stáli stranou. Rozhovor s Viktorem Taušem
Seznámili se jako bezdomovci před více než dvaceti lety. Mladý filmař Viktor Tauš a dívka přezdívaná Amerikánka. Za normalizace si prošla dětským domovem, pěstounskou péčí a pasťákem.…
Občas je příjemné zapomenout na svazující racionalitu
Rozlučka s létem se pro všechny cinefily konala již po čtyřiadvacáté na filmovém festivalu v Litoměřicích. Kuriózní znělka režiséra Alberta Hospodářského připomínala teaser na…
To nejlepší a nejhorší z Benátek. Pedro Almodóvar, Dea Kulumbegashvili, Luca Guadagnino, Amos Gitai a jejich nové filmy
Nicole Kidman je nejlepší herečka benátského festivalu. Brady Corbet nejlepší režisér. Pedro Almodóvar tvůrce vítězného Vedlejšího pokoje. Gruzínská režisérka Dea Kulumbegashvili si zasloužila…
Návrat jako koncepce
Půlnočních 28 °C. Blyštící se hladina Lago Maggiore. Piazza přeplněná dychtivými diváky. Den co den. Takto zní svědectví o tom, že se locarnské roční období po roce zase vrátilo. A s ním i…
50. Letní filmová škola v Uherském Hradišti: autenticita, performance a morální kýč
Jubilejní padesátý ročník Letní filmové školy v Uherském Hradišti se konal od pátku 26. července do čtvrtka 1. srpna, tj. v tradiční délce šesti plných festivalových dnů s dodatečným neúplným…
Profil: Manoj Night Shyamalan
In media res. Ďábel (Devil, r. John Erick Dowdle, 2010). Propagace. Plakáty pracují s ústředním konceptem omezeného prostoru výtahu a satanskou symbolikou, čímž komunikují žánr hororu. Text…
Italský horor mezi populárním žánrem a intelektuální podívanou
Suspiria Daria Argenta a Lucy Guadagnina Pro současnou hollywoodskou produkci jsou příznačné remaky starších a známých filmů. Již od šedesátých let tu vznikají rovněž remaky či nové verze…
Infamia: cesta z ghetta
Polská produkce Netflixu v září loňského roku uvedla dramatický seriál Ostuda (Infamia). Výrazný projekt rozšiřuje povědomí o tom, jaké to je být Romem či Romkou v současné východní Evropě. Na…
Filmy, které nám utkvěly v dětství. S hosty 50. Letní filmové školy o nejranějších zážitcích z kina
Na jubilejní Letní filmové škole spontánně vznikl nový díl podcastu. Všichni zahraniční i domácí hosté a spolupořadatelé LFŠ od nás dostali stejnou výchozí otázku. Na jaký raný zážitek z kina…
Steven Soderbergh: Kafka je všude kolem nás. Jeho metafory teď žijeme
Americký režisér Steven Soderbergh v krátkém rozhovoru z karlovarského festivalu mluví o svém vztahu ke Kafkovi, který ho na KVIFF přivedl, ale také o tom, že při natáčení seriálu The…
Best of 58. ročníku festivalu v Karlových Varech. Vítězové, mapy lidství, startéry imaginace i filmy z budoucnosti
Přinášíme ohlédnutí za 58. ročníkem karlovarského filmového festivalu. Jaké jsou vítězné filmy z obou soutěží, tedy snímky Náhlý záblesk hlubších věcí (od režiséra Marka Cousinse), který…
Karlovarské tipy. Na co se těšíme na 58. ročníku KVIFF?
Redaktoři Filmu a doby, spolupracovníci a spolupracovnice redakce i podcastu přinášejí tipy z programu karlovarského festivalu. Napříč sekcemi, zeměmi i žánry.
„Prolínání mediálních artefaktů, vzpomínek a časových rovin“: anachronismus ve tvorbě Magdaleny Kašparové
„Vzpomínky se někdy na čas vytratí jako slova, ale úplně zmizet přece nemůžou. Jenže co to vlastně jsou, ty vzpomínky. Něco jako sny. Člověk o nich může vyprávět, ale co jsou ve skutečnosti,…
Pražský festival korejského filmu
Jen málo národních kinematografií v sobě skrývá tak pestrou škálu diváckých zážitků jako ta jihokorejská. Pravidelně ji vídáme na prestižních mezinárodních festivalech s artovými i žánrovými…
Festival v Cannes nabídl spektakulární i intimní podívanou, tvůrčí fiaska i objevy
Nejlepší, oceněné, ale i opomenuté filmy a fiaska Cannes 2024. Probíráme snímky, jako je vítězná Anora (r. Sean Baker), senzitivní Všechno, co si představíme jako světlo (r. Payal Kapadia),…
Všechno, co dělám, je hodně intuitivní. Rozhovor s vizuálním tvůrcem Simonem Kounovským
Simon Kounovský, vystupující pod pseudonymem Axonbody, je vizuální tvůrce věnující se především počítačovým efektům a 3D prostoru. Vizuály, které tvoří, zaujmou postapokalyptickými světy…
Bez Patalase. Rozhovor s Erikou a Ulrichem Gregorovými
Na 54. kongresu FIAFu, Mezinárodní federace filmových archivů, dorazil v roce 1998 do Prahy i Enno Patalas, proslulý německý filmový historik, který v mnichovském filmovém muzeu vybudoval…
S filmem Plevel míří do Cannes. Obklopují mě lidi, kteří hoří pro animaci. To mě inspiruje nejvíc, říká Pola Kazak
Krátký animovaný film Plevel od Poly Kazak se bude jako jediný český film promítat v Cannes, v sekci La Cinef. Snímek absolventky Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku vznikl malbou na…
Kousky Evropy v pohybu – filmový festival CROSSING EUROPE Linz
Brouzdat po Evropě s filmy – to umožňuje evropský filmový festival Crossing Europe v rakouském Linci (30. 4. – 5. 5. 2024). Třetí největší rakouské město má příjemnou atmosféru, na…
Jessica Hausner o filmu Club Zero: Když věříte v Boha nebo veganství, v čem je rozdíl?
Rakouská režisérka a scenáristka Jessica Hausner natočila filmy jako Hotel, Lourdy nebo Malý Joe. Na festivalu v Cannes uvedla vloni svoji novinku Club Zero, která projekcí na Dnech evropského…
Zpravodaj z Anhalter Strasse
…zde v jednom hotelu bydlí pravidelně rok co rok. Ulice Anhalter vede k náměstí, na němž se nachází ruina Anhalter Bahnhof. Nádraží, jako tolik jiných berlínských budov, vzalo za své na konci…
Obrazy vzdorující země: Valentyn Vasjanovyč o Ukrajině
Spolu s režisérem Miroslavem Slabošpytským bychom jej mohli nazvat hlavní postavou přerodu ukrajinského filmu, protože snímkem Kmen (Plemja, 2014), na kterém se Valentyn Vasjanovyč podílel…
V Polsku mi řekli, že ze mě nic nebude. Anna Wowra na FAMU zaujala filmem Jsme v tom spolu a připravuje scénář o potratech v Polsku
Anna Wowra, třicetiletá polská studentka pražské FAMU, vloni zazářila filmem Jsme v tom spolu, který se objevil na řadě festivalů, byl nominován na Českého lva a ocenění si odnesl i…
O velkém otci Malého chlapečka
Britský režisér Christopher Nolan má v Hollywoodu už minimálně dekádu velmi specifické postavení. Od té doby, co roku 2012 uzavřel svoji trilogii o Batmanovi, v níž byl přes svoji osobitou…
Plagiátorství jednoho YouTubera ukazuje, kde mohou mít úspěch texty z filmových studií
V prosinci loňského roku vydal britský YouTuber Harry Brewis na svém kanálu hbomberguy video Plagiarism and You(Tube), v němž se věnuje tématu plagiátorství na této platformě. Ve videu…
Mann-ovize a mann-o-dramata
Tokyo Vice a televize „Oh, dear dad. Can you see me now? I am myself. Like you somehow. I’ll ride the wave. Where it takes me. Iʼll hold the pain.“ Release od Pearl Jam zní v Tokyo Vice…
Síla i slabiny Berlinale 2024. S čím odchází Carlo Chatrian?
Mati Diop vyhrála Zlatého medvěda. Hong Sang-soo za svůj nový film s Isabelle Huppert dostal Velkou cenu poroty. Bruno Dumont s vykloubenou sci-fi Impérium bral cenu poroty. Jak vyznívá…
Jsme tohle my? Zóna zájmu je fascinující film o holocaustu
Film Jonathana Glazera Zóna zájmu je jednou z událostí aktuální sezony. Snímek o holocaustu a zlu v člověku zobrazuje civilní život nacistického zločince Rudolfa Hösse a jeho rodiny. Jak je…
MILF in film: camp ve Stiflerově mámě, která umně stárne
Filmová série Prci, prci, prcičky (American Pie, r. Paul Weitz, Chris Weitz, 1999) představuje kultovní fenomén, který byl zprvu spojený hlavně s generací X a tehdy nastupujícími…
Lidské fetiše Ulricha Seidla
„Everybody makes his own hell for himself.“[1] Rakouský tvůrce, kterého netřeba představovat, čelil policejnímu vyšetřování kvůli průběhu natáčení snímku Sparta. Ti, již od příběhu o…
Cate Blanchett je hyperaktivní hvězda, která miluje nepředvídatelné transformace
Co jsou nejlepší role Cate Blanchett? Jak se divadelní působení australské star propsalo do její filmové kariéry? Má Blanchett nějakou hereckou metodu nebo způsob výběru rolí, které by…
Ambivalentní rozpad zdánlivě objektivního světa
Čtvrtý celovečerní snímek francouzské režisérky Justine Triet opanoval díky zisku Zlaté palmy letošní ročník canneského festivalu. Autorka se drží se dílčích motivů a témat ze své předchozí…
Vypotit bolest
Anna Hints ve svém debutovém dokumentu Sestry z kouřové sauny odhaluje, jaké to je žít v ženském těle. Je zima a na zamrzlém rybníce žena vysekává otvor do tlustého ledu. Poté roztopí oheň v…
„Právě v nečistotě, v lógru věcí, přežívá Kdysi.“
Fenomenologie filmu Babij Jar. Kontext Film se již nespokojuje tím, že by pro nás uchovával objekt zabalený do jeho okamžiku jako hmyz z dávných dob uchovaný v jantaru, nýbrž vymaňuje…
Nejlepší filmy roku 2023
Přinášíme best of 2023. Lukáš Jirsa vyzdvihuje Zabijáky rozkvetlého měsíce. Štěpánka Ištvánková chválí The Human Surge 3. Pro Martina Šrajera je filmem roku Electra, pro Jana Křipače Uvnitř…
Nejlepší filmy 2023
1. Zabijáci rozkvetlého měsíce (Martin Scorsese) 2. Anatomie pádu (Justine Triet) 3. Oppenheimer (Christopher Nolan) 4.–6. Brutální vedro (Albert Hospodářský) Samsára (Lois Patiño) Uvnitř…
Óda na podzemku
Audiovizuální esej Óda na podzemku (Ode to Subway) je svébytnou poctou filmu Luca Bessona Podzemka (1985). Tento snímek kombinuje videoklipovou estetiku s prostorem pařížského metra, jehož…
Skleněné panenky na stropech kafkovské Prahy. Populární žánry v tvorbě Alda Lada
Populární žánry italské kinematografie využili někteří režiséři zejména v období šedesátých a sedmdesátých let jako nástroj ke skrytému rozvíjení témat, prvků i stylistických postupů…
Welcome to Akilandia! Kaurismäki v Karaoke Blues bilancuje a posílá publiku světlo
Proč slavný a svérázný finský režisér tak miluje hrdiny a hrdinky z okraje společnosti? Co jsou nejzásadnější snímky z jeho filmografie od Zločinu a trestu po novinku Karaoke Blues? Jak…
Mýtus totálního filmu v digitální éře
,,Je to mýtus integrálního realismu, znovuvytvoření světa k jeho obrazu. Všechna zdokonalení, která získává kinematografie, mohou ji jenom paradoxně přiblížit k jejím…
Zlatá střední cesta. Rozhovor s Michelem Cimentem
V roce 2010 uspořádal karlovarský festival poctu francouzskému kritikovi Michelu Cimentovi. U této příležitosti vznikl také rozhovor, který vyšel ve Filmu a době 2-3/2010. Michel Ciment v…
Jiřího Trnku mám pod kůží, říká Filip Pošivač v rozhovoru o filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo
Režisér a výtvarník Filip Pošivač letos v listopadu představil rodinný film Tonda, Slávka a kouzelné světlo. Do kin se zároveň chystá další díl Medvědích příběhů, který Pošivač pomohl…
Za Michelem Cimentem
Zemřel Michel Ciment, přední osobnost poválečné filmové kultury. Jeho odkaz připomínáme textem Milana Klepikova, který vyšel u příležitosti karlovarské pocty Cimentovi v roce 2010: V dobách,…
Dokumentární Ji.hlava nabídla obrazy naší doby. Co byly vrcholy festivalu?
Jaké nejlepší filmy nabídla domácí soutěž mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Česká radost? Jaký je vítězný film světové soutěže Opus bonum, chorvatský snímek Loď? Jak se představil…
Zpráva svému budoucímu já. Dokumentární sci-fi esej Poznámky z Eremocénu je vzkaz v láhvi vylovený z moře dat
Dokumentární sci-fi Poznámky z Eremocénu je zasazena do budoucnosti, ve které už člověk nedominuje planetě. Stará se o něj mnohem výkonnější a kvalifikovanější umělá inteligence, jako na…
O ctnosti přesnosti, půvabu nenápadnosti a snesitelné tíži bytí
Coby jmenovkyně slavné literární hrdinky je česká překladatelka Anna Kareninová předmětem mnoha legend a fám. Někteří považují její jméno za pseudonym, jiní se rovnou domnívají, že neexistuje…
Kráva Dáriuše Mehrdžújího: iniciační film íránské nové vlny
Íránskou kinematografii padesátých let charakterizovala především populární zábavní tvorba, jež odpovídala představě národního narativu. Vládou podporované komerční filmy kritika označovala…
Claire Denis: Vyprávím o selhání, ponížení a lásce. Všichni je dobře známe
Francouzská filmařka Claire Denis, autorka filmů jako 35 panáků rumu, Sama v Africe, High Life nebo Dobrá práce, získala zatím nevyšší ocenění pro některý ze svých filmů za novinku Hvězdy…
Těla na konci světa
Skutečnost, že snímky Claire Denisové prozkoumávají praktické možnosti, jak číst texty post-strukturalistické teorie, je dobře známá. S konkrétními pracemi francouzských filozofů se ve…
Splynutí s proměnným časem
56. ročník Mezinárodního filmového festivalu ve švýcarském Locarnu nabídnul kromě tradičně akcentovaných vítězů a poražených také tři výrazné autorské projevy obhajující skutečnost, že nové…
Filmové a herecké kurzy
Chcete natočit autorský film nebo se naučit technikám filmového herectví? Společnost Free Cinema připravila několik podzimních kurzů pro začínající filmaře a filmařky. Jak vidět film? je…
Oppenheimer je příběh svědomí s indexem velkoleposti. Christopher Nolan vypráví o vynálezci atomové bomby.
Oppenheimer a dějiny. Oppenheimer a Barbie. Oppenheimer a ambice urputného a ambiciózního nolanovského hrdiny. Oppenheimer a tragédie svědomí. Ondřej Černý v novém díle podcastu Film a doba…
Pojednání o hlavní soutěži marienbadské
Uprostřed rozpáleného letního moře, syceného horkem přírody i frustrovaných lidských hlav, které svůj vztek házejí na jiné, se nachází ostrůvek naděje. Lázeňská oáza poskytující, kromě…
Poklady z letošního ročníku karlovarského festivalu? Samsara, Brutální vedro, Slow, japonská retrospektiva a další
Japonská retrospektiva režiséra Jasuza Masamury byla na letošním karlovarském festivalu velký objev a úžasné zjevení, říká renomovaná kritička Jessica Kiang v novém díle podcastu Film a doba.…
KVIFF tipy. Na co se těšíme a co doporučujeme z programu karlovarského festivalu?
V pátek 30. června začne 57. ročník karlovarského filmového festivalu. Z programu vybíráme filmy, na které se těšíme, i ty, které už dokážeme doporučit na základě zhlédnutí. Jsou ze…
KRUTOST: Hannibal
Interpretovať práve hororový seriál o kanibalistickom sériovom vrahovi cez teóriu masochizmu sa môže zdať na prvý pohľad trochu sporné. Táto video esej sa však ponára hlboko do vzťahu…
Snažím se o nalezení synergie mezi filmem a hudbou. Rozhovor s Martinem Klusákem
Martin Klusák (1987) je český hudební skladatel, intermediální umělec a sound designer. Ve své autorské tvorbě se zabývá propojením hudby a obrazu, hudby a prostoru, hudby a filmu a bořením…
KRUTOST: Funny Games
Je to film, nebo realita? Jaký je mezi nimi rozdíl a dokážeme jej rozlišit? Audiovizuální esej Funny Games World Edition svým názvem odkazuje na film Michaela Hanekeho Funny Games (1997) a…
Festival de Cannes. Justine Triet, Jonathan Glazer, Aki Kaurismäki, Nuri Bilge Ceylan… Anatomie vítězů a trendů festivalu
Jaký byl 76. ročník canneského filmového festivalu? Které filmy uvidíme v českých kinech? Probíráme vítězné filmy Anatomie pádu, Zóna zájmu, Padlé listy, ale také novinky Wima Wenderse, Nuriho…
PERFORMANCE: Portrét ženy v slzách
Portrét ženy v slzách predstavuje štúdiu plačúcej herečky Léy Seydoux v úlohe hviezdnej televíznej reportérky France de Meurs vo filme režiséra Bruna Dumonta France (2021). Základom eseje je…
Mluvím, mluvíš, mluvíme o Evropě na Crossing Europe
Šest intenzivních dní plných Evropy ve filmech z celé Evropy – to byl mezinárodní filmový festival Crossing Europe, jehož jubilejní dvacátý ročník proběhl ve dnech 26. 4. až 1. 5. 2023…
Západoněmecká cesta na Východ
Na přelomu letošního dubna a května se v německém Wiesbadenu uskutečnil 23. ročník festivalu GoEast – přehlídky filmů střední a východní Evropy. Jak pravil lakonicky Radu Jude, toho času na…
Electra je mozaika traumat, paměti, fantazie a reality. Daria Kashcheeva o svém půlhodinovém velkofilmu
Smršť vizuálních nápadů a tematických rovin rozvíjejících téma Elektřina komplexu. To je Electra od režisérky a animátorky Darii Kashcheevy, jeden ze dvou filmů, které budou Česko…
PERFORMANCE: Divine Horror
Věty „We’re all beautiful! Can’t you see?“ (Jsme krásné! Copak to nevidíš?) zpívá v refrénu jedné ze svých popových písní americká drag queen Divine, a to i přesto, že se v podivné místnosti…
Obraty k realitě v pozdních filmech Rjúsukeho Hamagučiho
V umělecké kinematografii nalezneme různorodé přístupy k vyjádření tajemství přítomného okamžiku či rozumem neuchopitelné mystiky. Filmaři jako Robert Bresson, Jasudžiró Ozu nebo Šarūnas…
HVĚZDY: Zendaya
Od dětské hvězdičky na Disney Channel až po celosvětovou filmovou i módní star – jakým způsobem se Zendaye Coleman podařilo přetvořit svůj hvězdný obraz z dětských dob směrem k vyspělému a…
HVĚZDY: Musidora: Kdo? Co? Kdy? Kde?
Musidora, vlastním jménem Jeanne Roques, je považována za jednu z prvních hvězd francouzského němého filmu. Svou rolí Irmy Vep v seriálu Les Vampires (1915–1916) až do dnešních dní…
Vítězka festivalu Jeden svět o filmu Apolonia, Apolonia a proměně světa po #metoo
Dánská režisérka Lea Glob vyhrála s filmem Apolonia, Apolonia hlavní cenu na festivalu lidskoprávních dokumentárních filmů Jeden svět. Její snímek je portrétem umělkyně Apolonie Sokol a její…
Chodili jsme po horách, točili a točili. Rozhovor s Viktorem Kunou
Viktor Kuna je vášnivý dobrodruh, cestovatel a milovník hor. Bývalý mezinárodně úspěšný houslový virtuóz v minulosti působil ve Vídni, sólově vystupoval v Evropě i USA a natočil několik…
Anna Kareninová, nalezena tím, koho hledá. S Petrem Michalem o jeho debutu
Režisér Petr Michal debutoval působivým dokumentárním filmem Je nalezena tím, koho hledá. Právě ho promítají vybraná česká kina a autora můžeme díky tomuto počinu označit za jeden z objevů…
Pět krátkých záznamů z berlínského deníčku 2023
1 Starých filmů zhlédnuto skoro tolik, co nových, asi jedenáct. Objevování? Nejčastěji bohužel jen poctivá (mám to ale stále ještě zapotřebí?) obhlídka dosud nenavštívených míst na mapě…
MEDIÁLNÍ ZÁŽITKY Z DĚTSTVÍ: Teletext revival
Co to vlastně znamená, když médium zanikne? Tuto otázku pokládáme v úvodu audiovizuální eseje nejen diváctvu, ale také třem různým rozhraním – dnešnímu digitálnímu, televiznímu a…
Literární domovy Wernera Herzoga
Werner Herzog (* 5. září 1942) si i přes prodlužující se intervaly mezi hranými filmy posledních dvou dekád udržuje režisérskou formu na poli dokumentu, jemuž se průběžně věnuje od svých…
MEDIÁLNÍ ZÁŽITKY Z DĚTSTVÍ: Klaun, strom a stíny
Dětský pokoj byl plný hraček – domeček pro panenky, hasičské auto, houpací koník. Ale stačí jen jedno mrknutí, během nějž slunce zapadne, barvy vyblednou, dům se zahalí do mlhy, z rodinného…
Berlinale. Restart uvědomělého festivalu v době polykrize?
Berlínský filmový festival se po třech covidem více či méně poznamenaných letech konal naplno. Umělecký ředitel Carlo Chatrian mluvil přímo o restartu. Jaké filmy zazářily a jaké iritovaly…
Budovatel šťastných zítřků Antonín Kachlík
V roce 1964 v listopadovém a prosincovém čísle otiskl měsíčník Film a doba čtyřicítku stručných profilů lidí, které zařadil do československé nové vlny, právě získávající světové renomé.…
Filmy, festivaly a planeta. Jak český filmový průmysl přemýšlí o globální klimatické krizi?
Ohleduplnost vůči planetě tváří v tvář klimatické krizi? Občas to jde s českým filmovým průmyslem dohromady, občas vůbec. 33. díl podcastu Film a doba jsme složili z informací a…
Jonas Mekas – přítomnost filmového okamžiku
„V době velkých, spektakulárních filmů se stamilionovými rozpočty chci mluvit za malé, neviditelné činy lidského ducha, tak jemné, že zhynou, jakmile se dostanou do záře reflektorů. Chci…