3. srpna
Na webu Film Dienst komentoval ředitel oberhausenského festivalu Lars Henrik Gass formulář diverzity, který chce zavést filmový fond spolkových zemí Hamburg a Šlesvicko-Holštýnsko. Žadatelé o dotaci budou muset uvést, zda jejich projekt zahrnuje témata genderových rolí, barvy pleti, migrace či sexuální identity nebo zda je štáb genderově vyvážený a začleňuje skupiny „nedostatečně zastoupených obyvatel“. „Německá kinematografie produkovala filmy, které byly velmi ,diverzní´ v době, kdy byl tento přívlastek neznámý a kdy umělecká relevance byla měřítkem, nikoli podezřením – filmy Rainera Wernera Fassbindera, Elfi Mikeschové, Ulrike Ottingerové, Helke Sanderové, Wernera Schroetera. Diverzita byla výrazem umělecké svobody, což je nežádoucí a jen stěží možné v systému filmových dotací. Filmy jako Strach jíst duše či Palermo nebo Wolfsburg by dnes byly prostě příliš radikální,“ glosuje Gass.
4. srpna
Zemřela Isabelle Weingartenová.
5. srpna
David Bartoň v Babylonu o postavách Clinta Eastwooda: „To, co od prvního záběru charakterizuje Eastwoodovy chlapáky, je, že jsou jaksi stále zpomalení: pomalu přijíždí, pomalu slézají z koně, pomalu kráčí, pomalu si objednávají, pomalu si zapalují, pak si pomalu loknou… (Netýká se to ovšem ,pochopitelně´ několika okamžiků v přestřelkách.) Pomalost je znak odstupu u člověka, který ví, jak nebezpečné sklony by s ním rády hýbaly zevnitř a dává si načas, aby sám sebe nejdřív přečetl. Navíc nevěří lidem kolem, nejsou totiž ti dobří a ti zlí (ďábelsky matoucí a chybné schéma většiny westernů, manichejců a dnešní politiky), jsou všichni skoro stejní – cvičené opice, tedy všichni nějak ne-sví, naprogramovaní. Většinou nevědomě by rádi zatáhli člověka do svých dobrých, horších nebo zlých programů a her. Svobodný charakter (Jezdec na pláních) se může nechat okrást, zmlátit nebo zastřelit (ostatně to je osud), ale nikdy ne zbrkle zatáhnout do cizích plánů. To je víc než eastwoodovská skepse a vůbec to není necitná misantropie. Je to ryzí ctnost „odloučenosti“ (abegescheidenheit), kterou pod tímto názvem velebil jako nejdůležitější – unum necessarium Mistr Eckhart. Skutečný lidský charakter usiluje o odloučenost. Cvičená opice není žádné homo sapiens, ale hříčka i nosič souhry svého naprogramování a okolností.“
14. srpna
Adrian Martin zveřejnil na svém webu eseje o F. J. Ossangovi a Ritě Azevedo Gomesové.
17. srpna
Slovenský filmový ústav vydá na podzim Blu-ray kolekci Elo Havetty, včetně studentských filmů ze šedesátých let a dokumentu Slávnosť osamelej palmy, informuje na Zóně Petr Soukup.
18. srpna
Na webu Mezinárodního výboru Čtvrté internacionály vyšel dlouhý rozhovor s Jonathanem Rosenbaumem o filmové kritice, francouzském a americkém kinu, Dreyerovi i černých listinách minulosti a současnosti: „The way the media works now, the only thing of significance about Polanski is that he had sex with a young teenage girl more than 40 years ago—what he’s done since then has no consequence at all. I find that incredibly unfair.“
20. srpna
Dnes jubilující Sylvie Richterová kdysi v souvislosti s Janem Lopatkou napsala: „Je možné rozlišit tři tendence činnosti, jež se volně a často nepřesně říká ,literární kritika´: vědeckou, egocentrickou a transcendentní. Vědec musí ovládat metodu a přiznávat si zároveň její meze, jinak se věda rázem obrací v mystifikaci. Egocentrista – jehož kulturní formát může být malý i velký – poměřuje dílo sebou samým skrytě či s naivní otevřeností, jeho obzor je měřítkem a jeho brýle zákonem. Transcendentní říkám kritice, která předpokládá existenci hodnot. Implikuje systém pevný – zakotvený v jistých kulturních a etických premisách – a zároveň otevřený; nemůže být relativistický, ale ani apriorně daný, protože konstantou umění je vždycky nějaká neznámá. Předpoklad hodnoty neruší naléhavost osobní zaujatosti, kterou kritik projevuje a také očekává od autora.“
25. srpna
Notebook MUBI publikoval článek Ariela Schweitzera o Uri Zoharovi: „A charismatic actor and director, popular television star and icon of bohemian Tel Aviv, Uri Zohar set off shock waves in Israel’s secular society when he decided to become a practicing, observant Jew. Since that time, in the late 1970s, he has become an ultra-Orthodox rabbi and has denied his cinematic past, describing it as a dark period in his life.“
31. srpna
Second Run vydal na DVD/BD Vitalinu Varelu od Pedra Costy.
Zemřel kritik a filmař Pascal Kané.