Doporučujeme
VÝBĚR AUDIOVIZUÁLNÍCH ESEJÍ NAPŘÍČ RŮZNÝMI PŘÍSTUPY
Výkladový/argumentační
Výkladový/argumentační přístup je nejbližší formě oslovení, na jakou jsme zvyklí ze standardní psané kritiky. Jedná se typicky o kompilaci záběrů, které jsou rámovány hlasem odborníka. Komentář nejen vede diváckou pozornost a vysvětluje, co vidíme: přináší také strukturovanou argumentaci a zobecnění.
Allison de Fren: Fembot in a Red Dress (2015)
∙ Feministická analýza figury fembota napříč filmovou historií
Ian Garwood: The Place of Voiceover in Academic Audiovisual Film and Television Criticism (2016)
∙ Meta-analýza funkce voiceoveru ve videografické kritice, včetně ideologických konotací
Tracy Cox-Stanton: Gesture in ‘A Woman Under the Influence’, a charting of relations (2019)
∙ Asociativní a odstředivé rozkrývání funkce gesta v Cassavetesově Ženě pod vlivem
Eric Faden: Visual Disturbances (2019)
∙ Detailní středometrážní rozbor nezáměrného přehlížení věcí v záběru od Lumièrů přes Tatiho až po Hanekeho, názorný úkaz využívání neurovědeckých nástrojů a vizualizací
Max Tohline: A Supercut of Supercuts: Aesthetics, Histories, Databases (2021)
∙ Ambiciózní, více než dvouhodinová audiovizuální esej o fenoménu supercutů, která se svým záběrem a argumentační hloubkou takřka vyrovná odborné knize
Poetický/haptický
Poetický/haptický mód usiluje vytrhnout film z područí psaného i mluveného jazyka a vysvětlujícího rámce a nechat obrazy a zvuky hovořit v jejich plynutí a rozmanitosti (i za cenu jisté argumentační zastřenosti). Cílem je vystihnout právě momenty, které by v ryze textové podobě byly stěží zprostředkovatelné, které nesou spíše afektivní než narativní význam.
Catherine Grant: Dissolves of Passion (2015)
∙ Prolínačka jako prostředek a cíl poetické analýzy Leanova Pouta nejsilnějšího
Jaap Kooijman: Success (2015)
∙ Rozbor hvězdného obrazu Diany Ross a Beyoncé v duchu star studies
Cristina Álvarez López a Adrian Martin: “Twin Peaks: The Return” — Then He Kissed Me (2017)
∙ Afektivní montáž vědomých i nevědomých motivů a inspirací fikčního světa Twin Peaks
Kevin L. Ferguson: Lizard Train (2017)
∙ Scéna z giallo filmu zpomalená a roztažená do krajnosti, s performativně využitým textovým doprovodem
Johannes Binotto: Crossings. On Freak Orlando (2020)
∙ Haptická vizualita filmu Ulrike Ottingerové zdvojená haptickou performancí video-esejisty
Mediálně-reflexivní/desktop
Mediálně-reflexivní/desktop tendence zachycuje audiovizuální eseje, jež simulují každodenní zkušenost uživatele PC nebo smartphonu, konkrétně jeho pohyb napříč rozhraním počítačové či mobilní plochy. Reflexivita formátu spočívá především v obsáhnutí všech možných procesů, které střetnutí diváka/uživatele/kritika s obrazy a zvuky v digitálním prostoru obnáší.
Kevin B. Lee: Transformers: The Premake (2014)
∙ Pohled do zákulisí výroby hollywoodského spektáklu z pohledu fanoušků a YouTuberů
Kevin B. Lee a Chloé Galibert-Lainé: Reading // Binging // Benning (2018)
∙ Jak se slow cinema Jamese Benninga proměňuje ve věku Netflixu a speed watchingu?
Charlie Shackleton: Criticism in the Age of TikTok (2019)
∙ Sociální síť TikTok jak možná platforma videografické kritiky?
Chloé Galibert-Lainé: Forensickness (2020)
∙ „Netnografická“ esej o redditové komunitě pátrající po teroristech
Jessica McGoff: Screening Room: On Digital Film Festivals (2021)
∙ Má smysl sledovat filmové festivaly za časů covidové monokultury?
Parametrický/deformativní
Parametrický/deformativní trend využívá komputační nástroje známé z oblasti digital humanities nikoli jen k analýze velkých dat, nýbrž i k tvorbě a ozvláštnění. Výzkum spočívá v narušení, vymazání či přeskládání prvků na základě předem daného vzorce, čímž se původní film či audiovizuální moment mění v odlišný tvar. Právě proces deformace filmového objektu je zde cílem, nikoli prostředkem.
Kevin L. Ferguson: Volumetric Cinema (2015)
∙ Videografický manifest proměňující slavné filmy v roztodivné trojrozměrné digitální objekty
David Verdeure: The Apartment (2018)
∙ Co se stane s úvodní scénou Wilderova Bytu, když se z ní vymažou postavy?
Matthew Thomas Payne: Who Ever Heard…? (2019)
∙ Parametrická analýza jako nástroj zkoumání genderových rolí ve westernu
Shane Denson: The Algorithmic Nickelodeon (2019)
∙ Videografické propojení algoritmických operací střihacího softwaru s proměnlivou pozorností mozku
Jason Mittell: Deformin’ in the Rain (2021)
∙ Aneb kolika různými způsoby lze rozbít klasický filmový muzikál
AV eseje s českou stopou
Roman Štětina: Ztracený případ (2014)
∙ Sestřih příhod komisaře Columba jako klíč ke skrytým mechanismům detektivky
Tomáš Svoboda: Jako z filmu (2017)
∙ Celovečerní esej o pronikání filmu do každodenního života
Jiří Žák: Logika magiky (2019)
∙ Fenomén Laterny magiky z pohledu vzpomínajícího a sebekritického Jana Kačera
Jiří Anger a Jiří Žák: Napříč Dalekou cestou/ Distant Journey Through the Desktop (2020)
∙ Desktopová esej o přežívání Daleké cesty v rozhraní počítačové plochy a střihacích programů
Cristina Álvarez López a Adrian Martin: The Burning House (2021)
∙ Esej o světu v plamenech s ozvěnou básníka a esejisty Petra Krále
Johannes Binotto: A Message from Jiří (2021)
∙ Experimentální manipulace s Kříženeckého Dostaveníčkem s komentářem přibližujícím výzkum prvních českých filmů