Bílá krychle (r. Renzo Martens)
Umělec a režisér Renzo Martens zvolil nezvyklou formu boje proti nadnárodním korporacím, exploatujícím chudé země. Bývalé konžské dělník z plantáží patřících Unileveru se rozhodl zaměstnat vyráběním soch z hlíny, které pak vystavuje v New Yorku. Půjde o funkční alternativu z vykořisťovatelském praktikám neokolonialismu?
Děti mlhy (r. Diễm Hà Lệ)
Cenu za nejlepší režii obdržel na loňském festivalu v Amsterdamu film odehrávající se v horách severního Vietnamu. Sleduje dívku dospívající pod vlivem tradiční kultury. Ve škole ovšem zjišťuje, že existují i alternativní, méně svazující způsoby, jak se vztahovat ke světu.
Dům z třísek (r. Simon Lereng Wilmont)
Syrový snímek dánského režiséra Simona Lerenga Wilmonta nahlíží za zdi ústavu na východě Ukrajiny. Tamější děti byly odebrány svým rodičům a nyní čekají na rozhodnutí o opatrovnictví. Na letošním festivalu v Sundance film obdržel cenu pro nejlépe zrežírovaný zahraniční dokument.
Kaviárová diplomacie (r. Benoit Bringer)
Investigativní francouzský dokument s parametry napínavého thrilleru poukazuje na bezzubost evropských institucí při boji s korupcí v Ázerbájdžánu, kde bezohledně vládne diktátor Ilham Alijev. Film byl uveden na festivalech Raindance, Hot Docs nebo DOC NYC.
Když město povstane (r. kolektiv tvůrců)
Omezující čínské zákony a brutální zákroky policie občanům Hong-Kongu berou naději na demokratickou budoucnost, která jim byla slíbena. Energický, kolektivně natočený dokument je oslavou trvajícího odhodlání mladých demonstrantů, uveden byl mj. na kodaňském CPH:DOX.
Myanmarské deníky (r. kolektiv tvůrců)
Intenzivní hybridní film o životě v Myanmaru po loňském vojenském převratu je složen z drsných i dojemných osobních příběhů skupiny opozičních umělců. Na letošním Berlinale obdržel cenu pro nejlepší dokument a umístil se třetí v hlasování tamějších diváků.
Nový život (r. Aude Pépin)
Chantal Birman zasvětila svůj život hájení ženských práv. Ve svých skoro sedmdesáti letech dál s velkou empatií pomáhá čerstvým matkám zvládat psychicky i fyzicky náročné období po přechodu z porodnice do domácí péče. Intimní observační dokument o postaveni matek ve společnosti je režijním debutem francouzské herečky Aude Pépin.
Poslední útočiště (r. Ousmane Samassékou)
V Mali, na kraji saharské pouště, stojí azylový dům pro uprchlíky putující do Evropy. Citlivě natočený dokument nabízí intimní portrét místa a lidí, kteří se v naději lepšího života vydali na dlouhou cestu nehostinnou krajinou. Film byl uvedený na řadě festivalů a oceněn na CPH:DOX.
Tak mračná obloha (r. Álvaro F. Pulpeiro)
Senzuální, bezeslovná road movie napříč Venezuelou, zemí s bohatými nerostnými zdroji, která se paradoxně zároveň nachází na pokraji ekonomického a společenského kolapsu, je inspirovaná románem Nostromo od Josepha Conrada. Film soutěžil například na festivalu IndieLisboa.
Vzpomínky jsou jen naše (r. Rami Farah)
U příležitosti desátého výročí arabského jara se schází trojice syrských exulantů, aby nad vlastními záběry tehdejších demonstrací mohli zavzpomínat na období, kdy se revoluční změny zdály být na dosah. Emocionálně silný film si odnesl ceny z CPH:DOX nebo z Dokufestu.
Zatracená práce (r. Vera Krichevskaya)
Natalie Sindějevová v roce 2008 v Rusku založila nezávislou televizní stanici TV Dožď a pustila se do nevyrovnaného boje s prokremelskou propagandou. Dynamický film o tom, jak těžké (ne-li nemožné) je říkat v dnešním Rusku pravdu, obdržel cenu diváků na festivalu ve Varšavě.
Zo reken (r. Emanuel Licha)
„Zo reken“ na Haiti říkají autu, kterým se po Port-au-Prince mezi demonstranty a barikádami přemísťují humanitární pracovníci. Zároveň jde o dějiště tohoto dokumentu, nabízejícího bezprostřední svědectví lidí, kteří po 11 letech stále potýkají s následky zničujícího zemětřesení a nenaplněných politických slibů. Cena pro nejlepší kanadský dokument z Hot Docs.
Ztracený ostrov (r. Svetlana Rodina)
Na pustém rybářském ostrově v Kaspickém moři, daleko od společenských norem i zákonů, žije svérázná komunita lidí, z nichž se někteří stále upínají ke slibu Putina, že obnoví slávu Sovětského svazu. Výmluvná reflexe mentality části ruských obyvatel byla uvedena mj. na prestižní přehlídce Visions du Réel.
Přehled všech filmů letošního ročníku festivalu, který bude probíhat po celé republice od 21. 3. do 3. 4., najdete zde.