FaD 1/2019
Číslo 1/2019 přináší ucelený tematický blok textů věnovaných českému filmu. Je opravdu český film tak dobrý, nebo tak špatný? V sekci Festivaly najde čtenář reporty z Berlinale, IFF Rotterdam a z festivalu íránských filmů. V sekci Fórum čtenář najde rozhovor s Louisem Garrelem. V dané sekci najde čtenář také text věnovaný montáži ve filmech Nicolase Roega. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky („Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři“, Šťastný Lazzaro, Poslední večery na Zemi) a v sekci „Recenze“ (Favoritka, Skleněný, Žena na válečné stezce, Na střeše, Kafarnaum a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. V sekci Knihy najde čtenář text Jana Svobody „Osudy národní instituce“ a představujeme novou rubriku Domácí kino. Přidáváme i ukázky ze scénáře k novému filmu Michala Hogenauera Tiché doteky.
Editorial
∙ Eva Zaoralová
Glosy
∙ EZ, MŠ, MK
Festivaly
∙ Iva Přivřelová: Berlinale 2019 – Kosslickova synonyma
∙ Radovan Holub: Třídní boj a netypická setkávání – několik filmů 49. Fóra 69. ročníku Berlinale
∙ Martin Kudláč: Rotterdam 2019: Nová estetika a rozpínavost kinematografie
∙ Viera Langerová: Festival iránských filmů po osmé
Téma: Kam směřuje český film?
∙ Martin Svoboda: Hledá se autor
∙ Jaromír Blažejovský: Úsměvy smutných Čechů ― Ohlédnutí za hranou tvorbou uplynulé sezóny
∙ Pavel Horáček: Česká animace: čekání v mezaninu
∙ Natalia Něudačina: Kvalita celovečerních animovaných filmů v Česku je bídná ― Rozhovor s Dianou Cam Van Nguyen
∙ Sylva Poláková: Odkud až kam sahá filmový experiment?
∙ Štěpánka Ištvánková: Enfant terrible českého dokumentu ― Rozhovor s Kateřinou Turečkovou
Fórum
∙ Iva Přivřelová: Chtěl jsem být Truffautem ― Rozhovor s Louisem Garrelem
∙ Martin Šrajer: Cesta za nezávislostí (a zpět)
∙ Michal Böhm: Montáž ve filmech Nicolase Roega
∙ Marek Slovák: Nemožnost satiry: South Park
∙ Vít Gvoždiak: Hadroušci jsou roztruchleni
Kritiky
∙ Radu Jude: „Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři“ (Zdena Škapová)
∙ Alice Rohrwacherová: Šťastný Lazzaro (Martin Šrajer)
∙ Bi Gan: Poslední večery na Zemi (Zdena Mejzlíková)
∙ Clint Eastwood: Pašerák (Jan Křipač)
Recenze
∙ Yorgos Lanthimos: Favoritka (Janis Prášil)
∙ M. Night Shyamalan: Skleněný (Tomáš Gruntorád)
∙ Benedikt Erlingsson: Žena na válečné stezce (Štěpánka Ištvánková)
∙ Jiří Mádl: Na střeše (Pavel Sladký)
∙ Nadine Labakiová: Kafarnaum (Viera Langerová)
∙ Stéphane Brizé: Do boje (Briana Čechová)
∙ Peter Farrelly: Zelená kniha (Dan Krátký)
∙ Helena Třeštíková: Manželské etudy: Nová generace (Martin Šrajer)
∙ Louis Garrel: Věrní nevěrní (Briana Čechová)
∙ Mamoru Hosoda: Mirai, dívka z budoucnosti (Benjamin Slavík)
∙ Christian Petzold: Tranzit (Ondřej Pavlík)
∙ Adam McKay: Vice (Iva Přivřelová)
Domácí kino
∙ Jan Křipač: Vivian Ostrovsky: Plunge
∙ Jan Křipač: Peter Solan: Barnabáš Kos
Knihy
∙ Jan Svoboda: Osudy národní instituce
∙ Jan Jaroš: Film a dějiny 7 – Propaganda
∙ Benjamin Slavík: Evropský film jako myšlenkový experiment za záchranu evropského humanismu
Výstava
∙ Jan Křipač: Arthur Jafa: A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions
Text
∙ Michal Hogenauer: Tiché doteky/A Certain Kind of Silence