FaD 2/2021

Druhá Film a doba nabízí opět několik autorských textů a několik překladů. Čtenář v tomto čísle může nalézt text o filmech Ivana Ostrochovského, pohled Jany Bébarové na dílo Sofie Coppolové nebo poučený vhled do současného ruského filmu. Z překladů lze doporučit originální pohled amerického režiséra a fotografa Chrise Markera na Hitchcockovo Vertigo nebo studii o Bressonově metodě. Dvojka také nabízí rozhovory s Christianem Petzoldem a Jindřichem Andršem (především o filmu Nová šichta). Kritiky se věnují vybraných filmových dílům (Žák, První kráva, Smolný pich aneb Pitomý porno a dalším), zatímco vybrané knižní tituly prozkoumávají Diktátory v kině nebo herecké umění. V závěru čísla publikujeme exkluzivní materiály z nového animovaného (a prvního celovečerního) filmu Michaely Pavlátové Moje slunce Mad.


Editorial
∙ Jan Křipač

Texty
∙ Janis Prášil: Tváře svobody ve filmech Ivana Ostrochovského
∙ Jana Bébarová: Život ve zlaté kleci — Filmová tvorba Sofie Coppolové
∙ Viera Langerová: Teritorium Rusko — Kóty a vrstevnice současného filmu
∙ Marek Slovák: Crash: Vše je erotické
∙ Benjamin Slavík: Život v lásce, bytí v negaci
∙ Andrej Chovanec: Narativní paralelismus mimetických modů filmu Prosba
∙ R. Bruce Elder: Bressonova metoda
∙ Chris Marker: A Free Replay — Poznámky o Vertigu
∙ Jan Švábenický: „Ochotní zhotovitelé imitovaných kmotrů a vymítačů ďábla“ — Italské populární žánry ve filmové publicistice a kritickém myšlení Ljubomíra Olivy v letech 1966–1987

Rozhovory
∙ Iva Přivřelová: Filmy natáčím ze vzpomínek — Rozhovor s Christianem Petzoldem
∙ Miloš Kameník: Jsem filmař, ne otrok reality — Rozhovor s Jindřichem Andršem

Kritiky
∙ Hans Herbots, Tom Shankland: Had (Marek Holan)
∙ Chaitanya Tamhane: Žák (Štěpánka Ištvánková)
∙ Mira Fornay: Žáby bez jazyka (Zdena Mejzlíková)
∙ Kelly Reichardtová: První kráva (Pavel Sladký)
∙ Jindřich Andrš: Nová šichta (Michal Kříž)
∙ Radu Jude: Smolný pich aneb Pitomý porno (Jan Jaroš)

Kniha
∙ Filmový vkus masových vrahů (Tomáš Pilát)
∙ Smutek skrývaný za ironií (Jan Jaroš)
∙ Sympatický hybrid aneb Jak být dobrý před kamerou (Tomáš Pilát)

Tvorba
∙ Michaela Pavlátová — Moje slunce Mad