FaD 2/2024

Druhé číslo přináší hned několik pohledů na aktuální tvorbu: příkladem mohou být texty zaměřené na italskou filmařku Alici Rohrwacher, amerického režiséra Jeffa Nicholse nebo tchajwanského umělce Tsai Ming-lianga. Z české audiovize reflektujeme různé podoby žánru true crime a snímky Ondřeje Vavrečky. Překladové texty se zaměřují na německou režisérku Helgu Fanderl a na její inovace se Super 8mm filmem. Rozhovor jsme vedli s výtvarníkem a animátorem Martinem Smatanou. Kritiky se věnují vybraným filmových dílům (Chiméra, Stovky bobrů, Furiosa: Sága Šíleného Maxe a dalším), zatímco v knižní sekci lze číst o knihách Digitální Kříženecký nebo Slepá cesta k socialistické detektivce. V závěru čísla představujeme celovečerní debut Adama Martince Mord, který bude mít premiéru v Hlavní soutěži KVIFF 2024.


Editorial
∙ Jan Křipač

Texty
∙ Martin Šrajer: Mezisvěty Alice Rohrwacher
∙ Martin Pleštil: Hledání maskulinity a upřímnosti na periferii americké kinematografie — Jeff Nichols
∙ Pavel Sladký: Chvála pomalosti — Nad sérií chodeckých filmů Tsai Ming-lianga
∙ Štěpánka Ištvánková: Sedmdesát let Kurzfilmtage Oberhausen
∙ Viera Langerová: Narativní kyvadlo — Trajektorie menšinové zkušenosti ve filmu
∙ Janis Prášil: True crime po česku: etické vyprávění o zlu
∙ Kryštof Kočtář: „Obrat k větší citlivosti vůči světu“: myslet spolu s Osobním životem díry (2020) a Lišejníky (2024) Ondřeje Vavrečky
∙ Marek Slovák: José Mojica Marins — Život, smrt a zmrtvýchvstání brazilského hrobaře
∙ Benjamin Slavík: Zkušenost vnějšku: nemožnost vyprávění ve filmech Marguerite Duras
∙ Nicky Hamlyn: Vrstvy a mřížky: Super 8mm filmy Helgy Fanderl
∙ Helga Fanderl: Film naživo

Rozhovor
∙ Jaroslav Cibulka: Vypustit Draka a vyrazit k moři — Rozhovor s Martinem Smatanou

Kritiky
∙ Alice Rohrwacher: Chiméra (Julie Šafová)
∙ Mike Cheslik: Stovky bobrů (Kryštof Kočtář)
∙ George Miller: Furiosa: Sága Šíleného Maxe (Marek Slovák)
∙ Michal Hogenauer: Noční klid (Zdena Mejzlíková)

Knihy
∙ Nesmrtelný Kříženecký (Jan Kinzl)
∙ Jak se v socialismu rodila „uvědomělá“ detektivka (Jan Jaroš)
∙ Vzpomínky balkánských absolventů FAMU (Tomáš Pilát)

Tvorba
∙ Mord — Adam Martinec