FaD 3/2020

Číslo 3/2020 je tematicky zaměřeno na významnou osobnost francouzského filmu: na režiséra Bruno Dumonta. V tradiční sekci Festivaly najde čtenář reporty z letošních Benátek a z festivalu Annecy. Fórum přináší rozhovor s francouzskou scénáristkou a režisérkou Alicí Winocourovou nebo esej o seriálovém díle italského režiséra Paola Sorrentina Mladý papež (2016) a Nový papež (2020).V sekci Forum také publikujeme unikátní text o polské filmové avantgardě (1970–1977). Čtenář nezůstane samozřejmě ochuzen o kritiky (např. Tenet, Asi to ukončím, Žaluji!) a recenze (např. Proxima, Havel, Šarlatán, Mlsné medvědí příběhy atd.). Z knih je reflektována např. publikace Česká kameramanská škola. V závěru exkluzivně publikujeme ukázku ze scénáře a vybrané vizuály z připravovaného filmu Václava Kadrnky Zpráva o záchraně mrtvého.


Editorial
∙ Jan Křipač

Glosy
∙ JK, MK, MŠ

Festivaly
∙ Iva Přivřelová: Nový řád pro filmové nomády ― 77. benátský filmový festival
∙ Natálie Něudačina: Annecy 2020 ― On-line přehlídka ve znamení afrických rytmů a osobních existenciálních zpovědí

Téma: Bruno Dumont
∙ Bruno Dumont: Pracovní poznámky k filmu Život Ježíše
∙ Antony Fiant: Lidské bestie ― Poznámky k filmům Bruna Dumonta
∙ Benjamin Thomas: Krajiny Bruna Dumonta ― Opravdové způsoby bytí na světě
∙ Jean-Dominique Nuttens: Bruno Dumont a jeho herci
∙ Iva Přivřelová: Čím víc falše, tím je výsledek pravdivější ― Rozhovor s Brunem Dumontem
∙ Marek Holan: Těžkosti dospívání za časů stoleté války ― Dumontova Janička z Arku

Fórum
∙ Pavel Sladký: Intimní promítám do vzdáleného. Proxima je víc o Zemi než o vesmíru ― Rozhovor s Alicí Winocourovou
∙ Luboš Ptáček: Mladý a nový papež ― Od krásy k vznešenosti, od hereze ke zbožnosti
∙ Jan Švábenický: „Bůh stvořil různé lidi, kolt je učinil rovnými“ ― Sociokulturní odkazy, náboženské alegorie a politické metafory v italských westernech Sergia Corbucciho
∙ Ryszard W. Kluszczyński: Mechanická představivost – kreativita strojů ― Polská filmová avantgarda (1970–1977)

Kritiky
∙ Christopher Nolan: Tenet (Benjamin Slavík)
∙ Charlie Kaufman: Asi to ukončím (Vít Gvoždiak)
∙ Roman Polański: Žaluji! (Vít Poláček)

Recenze
∙ Shannon Murphyová: Než skončí léto (Natálie Něudačina)
∙ Slávek Horák: Havel (Tomáš Gruntorád)
∙ Alice Winocourová: Proxima (Martin Šrajer)
∙ Jiří Zykmund: Ztracený břeh (Iva Přivřelová)
∙ Agnieszka Hollandová: Šarlatán (Ivo Michalík)
∙ Safy Nebbou: Kdo si myslíš, že jsem (Zdena Mejzlíková)
∙ Greta Stocklassa: Kiruna – překrásný nový svět (Jan Jaroš)
∙ Bohdan Sláma: Krajina ve stínu (Pavel Sladký)
∙ Alexandra Májová, Kateřina Karhánková: Mlsné medvědí příběhy (Štěpánka Ištvánková)
∙ Hirokazu Kore’eda: Pravda (Briana Čechová)
∙ Viera Čákanyová: FREM (Janis Prášil)
∙ Thomas Kail: Hamilton (Martin Svoboda)

Domácí kino
∙ Arrow Films: od Criterionu braku k boutique Criterionu a dál (Marek Slovák)

Kniha
∙ Benjamin Slavík: Hledání identity současného světa a nalézání sofistikované prokrastinace
∙ Tomáš Pilát: Česká kameramanská škola existuje!

Text
∙ Václav Kadrnka ― Zpráva o záchraně mrtvého