FaD 3/2023

Třetí číslo Filmu a doby roku 2023 přináší tradiční dvojpohled Jaromíra Blažejovského na letošní soutěžní sekce Filmového festivalu v Karlových Varech, který je doplněn o “autorskou”reflexi karlovarského dění z ruky Milana Klepikova. V dalších textech čísla např. Luboš Ptáček analyzuje jistou formu melancholie ve filmech o filmech nebo Marek Slovák “nostalgicky” rozebírá poslední cestu Indiana Jonese. Rozhovor jsme tentokrát vedli s letos debutujícím režisérem Albertem Hospodářským, jehož film Brutální vedro je možné v současné době vidět v kinech. Kritiky se věnují vybraným filmových dílům (Zápisky vraha, Asteroid City, Oppenheimer, Anatomie pádu a dalším), zatímco v knižní sekci lze tentokrát najít pojednání o pohyblivých obrazech a filmových spekulacích Quentina Tarantina. V závěru čísla představujeme ukázku ze scénáře a z vizuálu Jana Sasky z jeho připravovaného filmu Hurikán, který má být především zábavný.


Editorial
∙ Jan Křipač

Texty
∙ Jaromír Blažejovský: Lekce a sítě na okraji sopky – Hlavní soutěž 57. MFF v Karlových Varech ovládly filmy o něčem a proti něčemu
∙ Jaromír Blažejovský: Druhá soutěž, druhý běh: brutální upřímnost – Zápisky ze soutěže Proxima na 57. MFF KV
∙ Milan Klepikov: (Ne)zrazené testamenty (z karlovarského deníčku 2023)
∙ Tomáš Hudák: Svety Saodat Ismailovej
∙ Kryštof Kočtář: „Věčná honba za realitou“: antropopoetický modus výrazu v Nic víc Františka Halase i Víta Pancíře
∙ Luboš Ptáček: Věž z celuloidu – Cinefilní melancholie v současném filmu o filmu
∙ Marek Slovák: Poslední zapráskání pastišovým bičem Indiany Jonese – (Ne)nostalgické vzpomínání a protetická paměť
∙ Martin Šrajer: Zkrocení hvězdného obrazu – Nezávislost Barbary Stanwyck
∙ Jan Švábenický: Skleněné panenky na stropech kafkovské Prahy – Populární žánry v tvorbě Alda Lada
∙ Ekkehard Knörer: Všechno je možné – O díle nezkrotného outsidera francouzské nové vlny a revizionisty francouzského filmu Paula Vecchialiho
∙ Paul Vecchiali: Diagonale
∙ Serge Bozon: Diagonale

Rozhovor
∙ Jaroslav Cibulka: Bude to pro něj težké – Rozhovor s Albertem Hospodářským

Kritiky
∙ Vincent Le Port: Bruno Riedal: Zápisky vraha (Zdena Mejzlíková)
∙ Wes Anderson: Asteroid City (Benjamin Slavík)
∙ Christopher McQuarrie: Mission: Impossible Odplata – První část (Martin Šrajer)
∙ Christopher Nolan: Oppenheimer (Ondřej Černý)
∙ Albert Hospodářský: Brutální vedro (Kryštof Kočtář)
∙ Justine Trietová: Anatomie pádu (Martin Pleštil)

Knihy
∙ Valorizace pohyblivého obrazu (Štěpánka Ištvánková)
∙ Když na psaní o filmech ještě záleželo – Tarantinovy Filmové spekulace (Martin Šrajer)

Tvorba
∙ Hurikán — Jan Saska