FaD 4/2016
Číslo 4/2016 přináší ucelený tematický blok textů o významném českém režisérovi Karlu Kachyňovi. V rámci daného bloku najde čtenář texty věnované například Kachyňově spolupráci s režisérem Vojtěchem Jasným, filmové trilogii dospívání z počátku šedesátých let nebo Kachyňově normalizační tvorbě (Pavlínka z roku 1974 a Smrt mouchy z roku 1976). Tradičně věnujeme pozornost vybraným festivalovým akcím (Benátky, Jihlava a festival amerického filmu ve Wroclavi). V sekci Fórum čtenář najde pozoruhodný rozhovor s německou režisérkou Maren Ade, která v současné době slaví úspěchy se svým třetím filmem Toni Erdmann. V druhém rozhovoru čísla diskutuje Alena Prokopová s Karlech Ochem, uměleckým ředitelem filmového festivalu v Karlových Varech, o současném světovém filmu. Luděk čertík se zamýšlí nad dílem Franca Piavoliho a Jan Švábenický píše o problematice žánrů v italské kinematografii. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (v rámci tzv. dvojího pohledu se zaměřujeme na film Já, Daniel Blake, dále například na snímky Toni Erdmann, SierraNevada, Neon Demon, Neonový býk a Lichožrouti) a v sekci „Recenze“ (například Začít znovu, Rodinné štěstí, Příchozí, Je to jen konec světa, Požár na moři a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. V čísle najdete i kritické hodnocení Jan Svobody zaměřené na knihu Lukáše Skupy o filmové cenzuře a v sekci Texty čtenář najde exkluzivní materiály režisérky Galiny Miklínové k filmu Lichožrouti.
Editorial
∙ Eva Zaoralová
Glosy
∙ JK, MK, EZ
Festivaly
∙ Eva Zaoralová: 73. festival v Benátkách a jeho hlavní soutěž
∙ Michal Kříž: Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava 2016
∙ Radosław Łazarz: American Film Festival (Wroclaw)
Téma: Karel Kachyňa
∙ Jaroslav Lopour: Kachyňův Jasný – Jasného Kachyňa
∙ Jan Křipač: Trilogie dospívání
∙ Jan Křipač: Kritika Kachyňových filmů ve Filmu a době šedesátých let
∙ Rudolf Schimera: O smutném osudu Pavlínky Linkové
∙ Jaromír Blažejovský: O jednom tvůrčím nezdaru z doby normalizace
Fórum
∙ Alena Prokopová: Věřím na spolupráci — Rozhovor s Karlem Ochem o současném filmu
∙ Ariane Allardová a Michel Ciment: Postava Winfrieda je inspirována mým vlastním otcem — Rozhovor s Maren Adeovou
∙ Luděk Čertík: Franco Piavoli: Básník od řeky Mincio
∙ Jan Švábenický: Žánrové nálepky pro napínavou spektakulární podívanou
Kritiky
∙ Ken Loach: Já, Daniel Blake (Dvojí pohled: Martin Šrajer vs Michal Kříž)
∙ Gabriel Mascaro: Neonový býk (Zdena Škapová)
∙ Nicolas Winding Refn: Neon Demon (Tomáš Gruntorád)
∙ Maren Adeová: Toni Erdmann (Michal Kříž)
∙ Galina Miklínová: Lichožrouti (Malvína Balvínová)
∙ Cristi Puiu: SieraNevada (Jaromír Blažejovský)
Recenze
∙ Filip Remunda, Robert Kirchhoff: Pára nad řekou (Jana Hádková)
∙ Szabolcs Hajdu: Rodinné štěstí (Jan Foll)
∙ Win Wenders: Krásné dny v Aranjuez (Matěj Nytra)
∙ Raymond Depardon: Francie (Tereza Brdečková)
∙ Gianfranco Rosi: Požár na moři (Anna Purkrábková)
∙ Denis Villeneuve: Příchozí (Vít Gvoždiak)
∙ Miroslav Janek: Normální autistický film (Vojtěch Rynda)
∙ Xavier Dolan: Je to jen konec světa (Zdena Mejzlíková)
∙ Mia Hanson-Løve: Začít znovu (Briana Čechová)
∙ Nicolette Krebitz: Divoká (Mimo distribuci) (Čestmír Lang)
∙ Lukáš Skupa: Vadí – nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech (Jan Svoboda)
Texty
∙ Pavel Juráček: Úvodník (1965)
∙ Galina Miklínová – Pavel Šrut: Lichožrouti