FaD 4/2023

Poslední číslo Filmu a doby roku 2023 přináší různorodý pohled na dílo argentinské režisérky Laury Citarelly, jejíž poslední film Trenque Luaquen slaví úspěchy po celém světě (bohužel kromě České republiky). Další texty se věnují např. filmu Satan mezi námi Martina Ježka, který neobvyklým způsobem zachycuje natáčení úspěšného filmu Arvéd, nebo slovenskému filmu v poslední pětiletce. Překladové texty jsou tentokrát věnovány Sergeji Paradžanovovi. Rozhovor vedeme s Filipem Pošivačem, autorem obdivuhodného Tondy, Slávky a kouzelného světla. Kritiky se věnují vybraným filmových dílům (Zabijáci rozkvetlého měsíce, Zabiják, Karaoke Blues, Hudba a dalším), zatímco v knižní sekci lze tentokrát najít reflexe Historie karlovarského festivalu nebo Historického estetismu. V závěru čísla představujeme ukázku ze scénáře připravovaného celovečerního filmu Veroniky Liškové Rok vdovy.


Editorial
∙ Jan Křipač

Texty
∙ Rüdiger Suchsland: Tajemství jedné Argentinky
∙ Marcos Uzal: Květy jejich tajemství
∙ Laura Citarella: Posouvat hranice filmařiny
∙ Kryštof Kočtář: „Skutečnost se proměňuje v krajinu kulis“: fantomická vizualita snímku Satan mezi námi
∙ Janis Prášil: Anatomie aktivního občana: světy Pavla Kouteckého
∙ Marek Slovák: Bomby, bardi a blondýnky — Jisté tendence modernismu v amerických životopisných filmech
∙ Viera Langerová: Slovenské recyklace a inovace — Krátké ohlédnutí za uplynulou „pětiletkou“
∙ Mychajlo Bjelikov: Byl svatý v duši
∙ Jurij Illjenko: Svobodný člověk
∙ Ivan Drač: Tragická květina

Rozhovor
∙ Pavel Sladký, Štěpánka Ištvánková: Loutkový film mi umožňuje kouzlit — Rozhovor s Filipem Pošivačem
∙ Benjamin Slavík: Film je jednou ze situací, v nichž lze myslet — Rozhovor s Karlem Theinem

Kritiky
∙ Martin Scorsese: Zabijáci rozkvetlého měsíce (Jan Bergl)
∙ Filip Pošivač: Tonda, Slávka a kouzelné světlo (Štěpánka Ištvánková)
∙ David Fincher: Zabiják (Julie Šafová)
∙ Aki Kaurismäki: Karaoke blues (Stanislava Přádná)
∙ Angela Schanelec: Hudba (Benjamin Slavík)
∙ Hajao Mijazaki: Chlapec a volavka (Tomáš Hubáček)

Knihy
∙ Historie karlovarského festivalu před rokem 1989 (Tomáš Pilát)
∙ Ahistorický deskriptivismus a teoretický eklekticismus (Marek Slovák)
∙ Trochu poztrácené rodinné filmové stříbro (Jan Jaroš)

Tvorba
∙ Rok vdovy — Veronika Lišková