1. září
Taky v českých kinech se promítá ambiciózní Tenet. Jak napsal jeden francouzský kritik: „Čekali jsme film a místo toho máme sérii trailerů, které nic neohlašují.“
3. září
V Rakouském filmovém muzeu začala rozsáhlá přehlídka československé animace.
5. září
Zemřel Jiří Menzel.
10. září
Distribuční premiéra Krajiny ve stínu Bohdana Slámy a Ivana Arsenjeva.
11. září
Na novém filmu od Disneyho Mulan je nejzajímavější jeho produkce – jako další příklad hollywoodského podbízení se komunistické Číně.
12. září
Na webu časopisu First Things vyšel esej Matthewa Schmizte o Éricu Rohmerovi: „What Éric Rohmer said of one of his characters could be said of him as well: He was committed to ,redoing all of Rousseau in reverse.´ His films are anti-romantic. They reject romantic notions of liberation and autonomy. They critique the cult of romantic love. They warn against a romantic politics that looks forward to a revolutionary future or back to a lost golden age. In the place of these errors, Rohmer championed a serene classicism: over passion, reason; over liberation, restraint; over fantasy, reality. Against the utopians who despise our imperfect present, he asserted the possibility of finding order and beauty in a world still governed by God.“
13. září
Zlatý lev pro Zemi nomádů Chloé Zhao.
16. září
Letošní Viennale uvede mimo jiné retrospektivy Christopha Schlingensiefa, Želimira Žilnika a rakouských auteurů sedmdesátých let. Z česko/slovenských filmů bude promítnut FREM.
21. září
Zemřel Michael Lonsdale. Vynikající herec, divadelní režisér a autor knižních esejů s křesťanskou tematikou. Jeho nejméně významnou rolí byl Hugo Drax ve filmu Moonraker.
22. září
Pařížský Festival des cinémas différents et expérimentaux se uskuteční naživo i online. V soutěži bude mít premiéru Pět set plošin Andrey Slovákové.
24. září
V české kinodistribuci je zatím poslední film Romana Polańského Žaluji!
30. září
Ladislav Jehlička: „Mluví se o ,uměleckém experimentu´, o ,právu na experiment´. To je ovšem nesmysl. Umělec ,experimentuje´, zkouší, dokud vnímá, nechává na sebe působit, přemýšlí, dohlédá. Jakmile vezme pero, štětec, dláto do ruky, začíná tvořit, zdařile nebo nezdařile. Posluchači, čtenáři, diváku je starého čerta po experimentech. Ten už vnímá, má před sebou dílo, nikoli experiment. Stojí-li dílo za hovno, není to experimentální hovno, ale hovno jako takové.“