FaD 1/2020
Číslo 1/2020 je tematicky zaměřeno na americký nezávislý film, v rámci kterého lze nalézt celou řadu mladých, doposud ne příliš známých, režisérů (R. Eggers, A. Aster, bratři Safdiové a další). V tradiční sekci „Festivaly“ najde čtenář tři reporty z letošního Berlinale. Fórum obsahuje pravidelné zamyšlení J. Blažejovského o českém filmu roku 2019, dále úvahu L. Ptáčka o seriálech Rédl a Bez vědomí nebo například rozhovor s Ritou Azevedo Gomesovou. Čtenář nezůstane samozřejmě ochuzen o kritiky (např. Manželská historie, Maják) a recenze (např. Králíček Jojo, V síti, Modelář, 1917). Z knih je reflektována např. publikace Audiovizuální propaganda kolem nás i v nás (Pavel Aujezdský). Publikujeme i materiály k připravovanému animovanému filmu Myši patří do nebe Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka.
Editorial
∙ Eva Zaoralová
Glosy
∙ MŠ, PG, JK
Festivaly
∙ Iva Přivřelová: Sedmdesáté Berlinale – Rozpačitá setkání s inovací
∙ Radovan Holub: Letem filmovým světem: Zvláštní krajiny filmů v sekcích Forum a Encounters – Berlinale 2020
∙ Radka Hoffmanová: Berlinale 2020: Generation v znamení dievčenských príbehov
Téma: Americký nezávislý film – nová generace
∙ Štěpánka Ištvánková: Nedokonalost jako dar ― Bratři Safdiové na útěku před stylizací reality
∙ Marek Holan: Slušný chlapec v osidlech žánrové volnosti
∙ Michal Kříž: Zlo v každém záběru ― Minimalismus Roberta Eggerse
∙ Janis Prášil: Horor jako (psycho)terapie
∙ Marek Koutesh: „… vždy to skončí hraním.“ O tvorbě Boa Burnhama
∙ Martin Šrajer: Gangsterský Ježíš a sprosté vzkazy od prdící mrtvoly ― Filmový marketing podle A24
Fórum
∙ Jaromír Blažejovský: Oživení v kinosále ― Poznámky k domácím filmům uplynulé sezóny
∙ Luboš Ptáček: Žánrová metabolizace dějin ― Kontrasametový listopad 1989 a následné společenské změny v seriálech Rédl a Bez vědomí
∙ Ondřej Pavlík: Portrét dámy ― Joanna Hogg a její suvenýry
∙ Marek Slovák: Damon Lindelof jako strážce Watchmenů Alana Moorea ― K seriálu Watchmen
∙ Iva Přivřelová: Kreativitu vždy sytí pohyb ― Rozhovor s Ritou Azevedo Gomesovou
Kritiky
∙ Jérémy Clapin: Kde je moje tělo? (Natalia Něudačina)
∙ Noah Baumbach: Manželská historie (Michal Kříž)
∙ Robert Eggers: Maják (Tomáš Gruntorád)
∙ Kantěmir Balagov: Vysoká dívka (Benjamin Slavík)
Recenze
∙ Rian Johnson: Na nože (Marek Koutesh)
∙ Clint Eastwood: Richard Jewell (Tomáš Gruntorád)
∙ Taika Waititi: Králíček Jojo (Martin Svoboda)
∙ Greta Gerwigová: Malé ženy (Natalia Něudačina)
∙ Petr Zelenka: Modelář (Michal Kříž)
∙ Adéla Komrzý: Viva video, video viva (Martin Šrajer)
∙ Jessica Hausnerová: Malý Joe (Zdena Mejzlíková)
∙ Jukka-Pekka Valkeapää: Psi nenosí kalhoty (Ivo Michalík)
∙ Sam Mendes: 1917 (Janis Prášil)
∙ Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti (Iva Přivřelová)
∙ Waad Al-Khateabová, Edward Watts: Pro Samu (Pavel Sladký)
∙ Maryam Touzaniová: Adam (Miloslav Novák)
Domácí kino
∙ Tomáš Gruntorád: Filmy Jana Kříženeckého
Knihy
∙ Jan Jaroš: Audiovizuální propaganda kolem nás i v nás
∙ Marek Slovák: Ve jménu kultury ztraceni v poetice
∙ Benjamin Slavík: Etika a teorie poznání souzení uměleckých děl
Text
∙ Denisa Grimmová a Jan Bubeníček: Myši patří do nebe