FaD 2/2019

Číslo 2/2019 přináší ucelený tematický blok textů věnovaných skandinávskému filmu. Máte rádi severské detektivky? Nordic noir může být žánrem, kterému je dobré věnovat pozornost. V sekci Festivaly najde čtenář reporty z Cannes i z méně známých festivalů (Oberhausen, Diagonale). V sekci Fórum čtenář najde rozhovor s Claire Denisovou nebo analytické texty věnované italskému hororu a českému filmu Morgiana. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (My, High Lige, The Beach Bum, Bolest a sláva, Kdyby ulice Beale mohla mluvit) a v sekci „Recenze“ (Nikdy neodvracej zrak, Dumno, Sněží!, Genesis a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. V sekci Knihy najde čtenář recenzi obsáhle biografie Františka Vláčila (Petr Gajdošík) a sám Petr Gajdošík píše o nové knize věnované Andreji Tarkovskému. Pokračujeme také v nové rubrice „Domácí kino“ (Bílý sob, Out 1). Přidáváme i vizuály z očekávaného filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče.


Editorial
∙ Eva Zaoralová

Glosy
∙ JK, MŠ, MK

Festivaly
∙ Iva Přivřelová: 72. MFF Cannes – Intermezzo s občasnými plameny
∙ Radovan Holub: Paradoxy současného filmu – Čtrnáctideník režisérů na 72. MFF v Cannes
∙ Martin Svoboda: Experiment a sdělení si v Oberhausenu podávají ruku
∙ Martin Svoboda: Rakouský film hledá identitu v měnícím se světě

Téma: Skandinávie filmová a televizní
∙ Tomáš Seidl: Švédská detektivka s dračím tetováním Davida Finchera
∙ Iva Přivřelová: Režisér je jako závodní kůň –Rozhovor s Hansem Petterem Molandem
∙ Petr Pláteník: Místo činu: Sever ― Nový pohled na severskou televizní produkci zprostředkovaný lokalizací nordic noiru
∙ Petr Pláteník: Scenárista v hlavní roli ― Stojí za kvalitními dánskými seriály výrazné osobnosti, nebo razantní proměna systému produkce?
∙ Christer Bakke Andresen: Z Hollywoodu do Norska a zpět – Nadnárodní hororový film a norští režiséři v Americe
∙ Táňa Zabloudilová: Skam. Revoluce pro seriály ze střední školy – Webseriál norské veřejnoprávní televize nenápadně dosáhl globálního úspěchu
∙ Janis Prášil: Historické drama v době post paměti
∙ Daniel Brodén: Staromódní modernismus? – O filmové tvorbě Roye Anderssona

Fórum
∙ Iva Přivřelová: Všichni jsou pokusná zvířata ― Rozhovor s Claire Denisovou
∙ Jan Švábenický: Italský horor mezi populárním žánrem a intelektuální podívanou ― Suspiria Daria Argenta a Lucy Guadagnina
∙ Grzegorz Piotrowski: Stylizace reality podle Juraje Herze ― Případ Morgiany

Kritiky
∙ Jordan Peele: My (Jarmila Křenková)
∙ Claire Denisová: High Life (Pavel Sladký)
∙ Harmony Korine: The Beach Bum (Benjamin Slavík)
∙ Pedro Almodóvar: Bolest a sláva (Zdena Mejzlíková)
∙ Barry Jenkins: Kdyby ulice Beale mohla mluvit (Marek Koutesh)

Recenze
∙ Tomáš Elšík: Central Bus Station (Štěpánka Ištvánková)
∙ Joe Penna: Arctic: Ledové peklo (Tomáš Gruntorád)
∙ Tim Burton: Dumbo (Natalia Něudačina)
∙ Florian Henckel von Donnersmarck: Nikdy neodvracej zrak (Tomáš Seidl)
∙ Kristina Nedvědová: Sněží (Marek Koutesh)
∙ Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyiová: Free Solo (Iva Přivřelová)
∙ Jan Jakub Kolski: Milost (Jan Jaroš)
∙ Olivia Wildeová: Booksmart (Martin Šrajer)
∙ Brian Welsh: Beats (Štěpánka Ištvánková)
∙ Philippe Lesage: Genesis (Vít Poláček)

Domácí kino
∙ Erik Blomberg: Bílý sob (Jan Křipač)
∙ Jacques Rivette: Out 1 (Jan Křipač)

Knihy
∙ Jeden z mezníků českého psaní o filmu (Zdena Škapová)
∙ Život a dílo Andreje Tarkovského jako hledání domova (Petr Gajdošík)

Text
∙ Václav Marhoul: Nabarvené ptáče