FaD 4/2019

Číslo 4/2019 přináší ucelený tematický blok textů věnovaných žánru sci-fi se zaměřením na formální a spirituální aspekty tohoto žánru. V sekci Festivaly najde čtenář reporty z MFDF Ji.hlava a San Sebastian. Čtenář se také může seznámit s brněnským festivalem Serial Killer nebo estonským Black Nights. V sekci Fórum lze číst rozhovor s Karlem Vachkem nebo Jayem Weissbergem. Jan Švábenický píše o populárních žánrech šedesátých a sedmdesátých let v italském filmu, které měly vliv na Tarantinovo Tenkrát v Hollywoodu. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (Komunismus a síť, První zrádce, Irčan, To musí být nebe) a v sekci „Recenze“ (Národní třída, Joker, Pláč svatého Šebestiána, Karel, já a ty, Vlastníci a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. V sekci Knihy najde čtenář recenzi publikace Král Šumavy: komunistický thriller. Pokračujeme také v nové rubrice „Domácí kino“ (Bacurau). Přidáváme i ukázku z animovaného filmu Ant Hill Marka Náprstka.


Editorial
∙ Eva Zaoralová

Glosy
∙ MŠ, PG, MK

Top 10
∙ Nejlepší filmy 2019 podle redakce Filmu a doby

Festivaly
∙ Michal Kříž: Ztracené iluze — MFDF Ji.hlava 2019
∙ Martin Kudláč: San Sebastian 2019 — Současná klasika
∙ Štěpánka Ištvánková: Filmu svědčí tma
∙ Dorota Vašíčková: Seriály ve zdravé formě — Festival televizních a on-line seriálů Serial Killer 2019

Téma: Současné sci-fi – od formy k spiritualitě
∙ Marek Holan: Proti proudu hvězd — Ad Astra Jamese Graye
∙ Hubert Niogret a Frank Garbarz: Soustředit se na lidské nitro — Rozhovor s Jamesem Grayem
∙ Marek Slovák: Mezi hvězdami, mezi médii — Průlet (anglo)americkou sci-fi posledních dvaceti let
∙ Janis Prášil: Spirituální sci-fi: vesmír jako duchovní veličina
∙ Martin Svoboda: Válka o duši Star Wars
∙ Benjamin Slavík: Jak v žánrovém filmu nevidět všudypřítomnost kopie… — Současné jihokorejské sci-fi na pozadí filozofie diference
∙ Iva Přivřelová: Točím o odvrácené straně vědy — Rozhovor s Jessikou Hausnerovou

Fórum
∙ Martin Svoboda: Nesmíte to brát tak vážně — Rozhovor s Karlem Vachkem
∙ Jan Švábenický: Hned mě zabij, Ringo… řekl Gringo! — Italské populární žánry šedesátých a sedmdesátých let jako zdroj intertextuality ve filmu Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina
∙ Jan Křipač: Politická groteska Elii Suleimana
∙ Jaroslav Cibulka: Navracet zapomenutým a opomíjeným filmům jejich historickou hodnotu — Rozhovor s Jayem Weissbergem
∙ Karolína Stehlíková: Bez hanby o ohanbí, penisech i tlustých zadcích — (Ne)tabuizovaná témata v dokumentární televizní produkci na sever od nás

Kritiky
∙ Karel Vachek: Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (Janis Prášil)
∙ Marco Bellocchio: První zrádce (Zdena Škapová)
∙ Martin Scorsese: Irčan (Martin Svoboda)
∙ Ladj Ly: Bídníci (Tomáš Gruntorád)
∙ Elia Suleiman: To musí být nebe (Benjamin Slavík)

Recenze
∙ Woody Allen: Deštivý den v New Yorku (Tomáš Seidl)
∙ Štěpán Altrichter: Národní třída (Ivo Michalík)
∙ Todd Phillips: Joker (Iva Přivřelová)
∙ Milan Cyroň, Tomáš Uher: Pláč svatého Šebestiána (Brigita a Luboš Ptáčkovi)
∙ Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne: Malý Ahmed (Michal Kříž)
∙ Artemio Benki: Sólo (Štěpánka Ištvánková)
∙ Ken Loach: Pardon, nezastihli jsme vás (Tomáš Seidl)
∙ Bohdan Karásek: Karel, já a ty (Martin Šrajer)
∙ Wang Xiaoshuai: Sbohem, synu (Martin Šrajer)
∙ Arnaud Desplechin: Slitování (Briana Čechová)
∙ Jiří Havelka: Vlastníci (Zdena Mejzlíková)
∙ Rebeca Zlotowski: Bezstarostná dívka (Pavel Sladký)

Domácí kino
∙ Martin Šrajer: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho: Bacurau

Kniha, výstava a vizuály
∙ Jan Jaroš: Král Šumavy se vrací
∙ Marek Slovák: „Je to jen kniha… jen kniha… jen kniha… jen kniha… jen kniha.“
∙ Natalia Něudačina: Okno do duše Jiřího Trnky
∙ Marek Náprstek: Anthill