FaD 4/2022


Editorial
∙ Jan Křipač

Texty

∙ Viera Langerová: Obrazy vzdorující země – Valentyn Vasjanovyč o Ukrajině
∙ Tomáš Hála: Otec a syn na Bukovině
∙ Masha Shpolbergová: Utváření národa pod palbou
∙ Petr Pláteník: Všechno se děje naráz – Existuje vůbec typický islandský film?
∙ Janis Prášil: Filipínská cesta – „Umění je nejcitlivějším barometrem společenských změn.“
∙ Marek Slovák: Baz Luhrmann – Luhrmannovy melodramatické metafikce
∙ Jan Bergl: Peele, Eggers, Aster a ti druzí: Přemítání nad vznešeností současného amerického hororu
∙ Jan Švábenický: Ještěrka v neurotické mysli a zvonkohra v temnotě – Artaudovská krutost, freudovská psychoanalýza a sexuální revoluce v populárních žánrech Lucia Fulciho
∙ Benjamin Slavík: Touha po zákoně aneb dynamika fundamentálního znehybnění: mezi Kafkou, Huilletovou, Straubem, Deleuzem a Guattarim
∙ Michael Henry: John Boorman – Merlinův svět
∙ Philippe Fraisse: Příroda je řeka tekoucí nocí – O obrazech Johna Boormana
∙ John Boorman: Přírodní deník

Rozhovor
∙ Pavel Sladký: Způsob, jakým věci pojmenováváme, je důležitější než samotné sdělení – Rozhovor s Hlynurem Pálmasonem
∙ Miloš Kameník: Ve filmu je pro mě podnětné napětí mezi náhodou a kontrolou – Rozhovor s Lucií Královou

Kritiky
∙ Paolo Taviani: Leonora addio (Stanislava Přádná)
∙ Quentin Dupieux: Neuvěřitelné, ale pravdivé (Benjamin Slavík)
∙ Steven Spielberg: Fabelmanovi (Ondřej Černý)
∙ Albert Serra: Pacifiction (Zdena Mejzlíková)
∙ David Cronenberg: Zločiny budoucnosti (Marek Slovák)

Knihy
∙ ON – Herec. Hvězda. Člověk. (Tomáš Pilát)
∙ Dvě knihy o dokumentaristice (Jan Jaroš)

Tvorba
∙ Matěj Chlupáček – Úsvit