FaD 1/2017

Číslo 1/2017 přináší ucelený tematický blok textů o japonské filmové nové vlně. V rámci daného bloku najde čtenář texty zaměřené na japonskou kinematografii mezi léty 1950–1980 s důrazem na aktivitu střední generace japonského filmu a na vývoj nástupu nových tvůrců. Na tento text navazuje klasická úvaha Nagisy Óšimy z roku 1958 „Je to průlom? (Modernisté japonského filmu)“, která bývá často citována jako manifest japonské nové vlny. Dalším příspěvkem do tématu je analýza filmu, který natočil jeden z méně známých, ale důležitých režisérů Jasuzo Masumura. Soubor věnovaný japonské nové vlně doplňuje portrét experimentálního filmaře Takahika Iimury. Tradičně věnujeme pozornost vybraným festivalovým akcím (Berlinale, Rotterdam, IDFA). V sekci Fórum čtenář najde rozhovor se slovenskou herečkou Terezou Nvotovou, která nedávno debutovala jako režisérka filmem Špína. Dále je v sekci publikován tradiční komentář Jaromíra Blažejovského k úrovni současné české filmové tvorby, tentokrát nazvaný Vstanou noví deprivanti. Mezi další texty Fóra patří esejistická studie Viery Langerové o vývoji komediálního žánru v íránském filmu a úvaha nad otázkami pravdivosti fakt a jejich zkreslování ve velmi sledované miniserii Bohéma. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (American Honey, Červená želva, Sladké sny, Mlčení, Moonlight a další) a v sekci „Recenze“ (Noční zvířata, Špína, Místo u moře, Strnadovi, La La Land, Masaryk a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci.V sekci Texty čtenář najde exkluzivní materiály kameramana Marka Dvoříka k filmu Špína.


Editorial
∙ Eva Zaoralová

Glosy
∙ EZ, JK, MŠ

Festivaly
∙ Iva Přivřelová: Berlinale 2017 – Naděje vs lovci
∙ Radovan Holub: Vyhnáni z ráje – filmy 47. mezinárodního fóra mladého filmu na 67. ročníku Berlinale
∙ Martin Kudláč: MFF Rotterdam 2017 – Festival v přerodu
∙ Martin Horyna: 29. IDFA – Mezinárodní festival dokumentárních filmů Amsterdam

Téma: Japonská nová vlna
∙ Rudolf Schimera: Japonská nová vlna optikou času
∙ Nagisa Óšima: Je to průlom? (Modernisté japonského filmu)
∙ Benjamin Slavík: Pohyblivá struktura a dekonstrukce pinku ve filmu Mandži
∙ Jan Křipač: Rané filmy Takahika Iimury

Fórum
∙ Jaromír Blažejovský: Vstanou noví deprivanti – O českých fikčních filmech minulé sezóny
∙ Miloš Kameník: Nemlčet o násilí — Rozhovor s Terezou Nvotovou
∙ Viera Langerová: Humor se špetkou melancholie – Minulost a přítomnost íránských filmových komedií
∙ Luboš Ptáček: Hořký život bohémy

Kritiky
∙ Andrea Arnoldová: American Honey (Michal Kříž)
∙ Michaël Dudok de Wit: Červená želva (Lukáš Gregor)
∙ Marco Bellocchio: Sladké sny (Jan Švábenický)
∙ Martin Scorsese: Mlčení (Luděk Čertík)
∙ Barry Jenkins: Moonlight (Martin Šrajer)
∙ Alain Guiraudie: Stát pevně (Matěj Nytra)
∙ Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne: Neznámá dívka (Briana Čechová)

Recenze
∙ Tom Ford: Noční zvířata (Tomáš Gruntorád)
∙ Gilad Baram: Koudelka fotografuje Svatou zemi (Jana Hádková)
∙ Damien Chazelle: La La Land (Iva Přivřelová)
∙ Helena Třeštíková: Strnadovi (Jana Hádková)
∙ Pablo Larrain: Jackie (Zdena Mejzlíková)
∙ Kenneth Lonergan: Místo u moře (Michal Kříž)
∙ Miro Remo: Richard Müller: Nepoznaný (Jan Foll)
∙ Bohdan Sláma: Bába z ledu (Jan Jaroš)
∙ Tomasz Wasilewski: Spojené státy lásky (Petr Vlček)
∙ Julius Ševčík: Masaryk (Vojtěch Rynda)
∙ Cristian Mungiu: Zkouška dospělosti (Pavel Sladký)
∙ Tereza Nvotová: Špína (Michal Kříž)
∙ Asghar Farhadi: Klient (Viera Langerová)
∙ Paul Verhoeven: Elle (Martin Šrajer)

Texty
∙ Marek Dvořák: Fotografická dokumentace z obhlídek k filmu Špína