FaD 2/2017

Číslo 2/2017 přináší ucelený tematický blok textů o mladém polském filmu. V rámci daného bloku najde čtenář texty zaměřené na historické okolnosti vzniku silné generace mladých polských tvůrců (Jakub Socha), dále na současný polský dokumentární film (Ewa Sponar). Tematický blok zakončují dva články o filmu Motýlí polibky – recenze Bartosze Żurawieckého a rozhovor Anny Bielak s režisérem Kapelińskim.
Tradičně věnujeme pozornost vybraným festivalovým akcím (Cannes, Febiofest, Oberhausen). V sekci Fórum čtenář najde rozhovor s českým režisérem Václavem Kadrnkou, jehož nejnovější film Křižáček byl vybrán do hlavní soutěže mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Dále je v sekci publikován exkluzivní rozhovor s tchajwanským režisérem Hou Hsiao-hsienem. Mezi další texty Fóra patří esejistická studie Luboše Ptáčka o krimi sérii Svět pod hlavou nebo překlad studie věnované japonskému režisérovi Kendžimu Mizogučimu. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (Glory, Pátá loď, Křižáček, Ztracené město a další) a v sekci „Recenze“ (150 milligramů, Mžitky, Safari, Přes kosti mrtvých, Personal Shopper a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci.V sekci Texty čtenář najde exkluzivní materiály k filmu Křižáček režiséra Václava Kadrnky.


Editorial
∙ Eva Zaoralová

Glosy
∙ JK, MŠ, MK

Festivaly
∙ Eva Zaoralová: Problematická soutěž jubilejního Cannes
∙ Radovan Holub: Směrem k neorealismu — 49. Quinzaine des Réalisateurs na 70. MFF v Cannes 2017
∙ Michal Kříž: Filmové kulinářství — Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest 2017
∙ Jan Křipač: Mezinárodní festival krátkého filmu Oberhausen 2017 — Ocenění pro nezávislý čínský film
∙ Martin Kudláč: 22. ročník Vilnius International Film Festival, Kino Pavasaris — 23. marec – 6. apríl 2017
∙ Viera Langerová: Nejstarší asijský festival ve stínu výročí — 41. MFF Hongkong

Téma: Nový polský film
∙ Jakub Socha: Poslední dekáda
∙ Ewa Szponarová: Přes exorcismus ke společenství — Subjektivní pohled na polskou dokumentární kinematografii
∙ Martin Šrajer: Tři pohřby a žádná svatba — Poslední rodina Jana P. Matuszyńského
∙ Petr Vlček: …lákají mě podivné příběhy — Rozhovor s Robertem Bolestem
∙ Bartosz Żurawiecki: Nebezpečná krajina — Motýlí polibky Rafała Kapelińského
∙ Anna Bielaková: Rozhovor s Rafałem Kapelińským

Fórum
∙ Miloš Kameník: Film se nemusí nutně chápat — Rozhovor s Václavem Kadrnkou
∙ Olga Lomová: Být přesný — Rozhovor s tchajwanským režisérem Hou Hsiao-hsienem
∙ Luboš Ptáček: O zemi na Severu, kde včera znamenalo (a znamená) totéž co zítra (analýza reprezentace historie v seriálu Svět pod hlavou)
∙ Clélia Zernicková: Mizoguči a umění rytiny — Proměny ženského portrétu
∙ Martin Mišúr: O utajeném konci světa a jeho příčinách — Ayn Randová, nevěrné adaptace a výzva (nejen) antikomunistům

Kritiky
∙ Kristina Grozevová, Petar Valčanov: Glory (Martin Kudláč)
∙ Iveta Grófová: Pátá loď (Michal Kříž)
∙ James Gray: Ztracené město Z (Benjamin Slavík)
∙ Jan Hřebejk: Zahradnictví: Rodinný přítel (Jan Jaroš)
∙ Václav Kadrnka: Křižáček (Michal Kříž)

Recenze
∙ Robert Kirchhoff: Díra v hlavě (Jana Hádková)
∙ Juho Kuosmanen: Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho (Vojtěch Rynda)
∙ Emmanuelle Bercotová: 150 miligramů (Iva Přivřelová)
∙ Andrzej Wajda: Mžitky (Iva Přivřelová)
∙ Ulrich Seidl: Safari (Pavel Sladký)
∙ Agnieszka Hollandová: Přes kosti mrtvých (Michal Kříž)
∙ Olivier Assayas: Personal Shopper (Tomáš Gruntorád)
∙ Bertrand Bonello: Nocturama (Šimon Šafránek)
∙ William Oldroyd: Lady Macbeth (Zdena Mejzlíková)
∙ Theodore Melfi: Skrytá čísla (Mimo distribuci) (Martin Šrajer)

Knihy
∙ Milan Klepikov: Kniha nová třicet let
∙ Pavel Mára: Mezi obrazy kameramana Jaroslava Kučery

Texty
Křižáček (2017) — vizuály k filmu