FaD 4/2017

Číslo 4/2017 přináší ucelený tematický blok textů věnovaných českému režisérovi Zbyňku Brynychovi. Filmový režisér, který se nebál složitých témat ani formálních experimentů, by v letošním roce oslavil devadesáté narozeniny. Věříme, že předložené texty alespoň částečně odpovídají na otázku, čím jsou jeho filmy inspirativní a proč se k nim navzdory různorodé kvalitativní úrovni vyplatí vracet. V sekci Fórum čtenář najde rozhovor s režisérkou Valeskou Grisebachovou, jejíž film Western vzbudil letos na festivalu v Cannes nadšení.. Dále je v sekci publikován rozhovor s režisérkou Martou Novákovou (8 hlav šílenství). Mezi další texty Fóra patří esejistická studie Luboše Ptáčka o fenoménu letošní nové řady Twin Peaks. V rubrice „Kritika“ systematičtěji hodnotíme vybrané snímky (Blade Runner 2049, Zabití posvátného jelena a další) a v sekci „Recenze“ (Čtverec, matka!, Všechno bude fajn, Milada, 120 BPM a další) se úsporněji zaměřujeme na filmy v české distribuci. Sekce Texty je věnována nerealizovanému scénáři Z. Brynycha Klementina.


Editorial
∙ Michal Kříž

Glosy
∙ MŠ, JK, MK

Festivaly
∙ Alena Šlingerová: 21 MFDF Ji.hlava – Soutěž velkých témat i filmy z hub
∙ Jan Křipač: Poslední festival Hanse Hurcha – Viennale 2017
∙ Martin Horyna: 42. MFF Toronto
∙ Martin Kudláč: 65. ročník Medzinárodného filmového festivalu San Sebastian 2017: Ženský rod

Téma: Zbyněk Brynych
∙ Jan Jaroš: Zbyněk Brynych v ohlasech tisku
∙ Stefan Ertel, Rainer Knepperges: Pohled do zrcadla – Rozhovor se Zbyňkem Brynychem
∙ Alena Prokopová: Transit Carlsbad: Snění ve výtahu
∙ Jaroslav Pinkas: Mravenci nesou smrt v síti ideologie
∙ Janis Prášil: Kreativní odstíny normalizační šedi: kriminální filmy Zbyňka Brynycha

Fórum
∙ Luboš Ptáček: David Lynch v Království stroboskopu aneb Elektricity punk a barevné sny udělané z kuličky (synkretismus jako umělecká dominanta nové série Twin Peaks
∙ Zdena Škapová: Tvorba jako projev svobody – Rozhovor s Martou Novákovou
∙ Martin Mišúr: Washington i Kreml na pozadí informační války: Stone/Putin
∙ Martin Svoboda: Příběh pro mě vždycky musí být osobní – Rozhovor s Valeskou Grisebachovou
∙ Alessandro Marini: #Rebélie mé doby – Pasolini ve filmu Před revolucí Bernarda Bertolucciho

Kritiky
∙ Denis Villeneuve: Blade Runner 2049 (Vít Gvoždiak)
∙ Lav Diaz: Ta, která odešla (Tomáš Gruntorád)
∙ Valeska Grisebachová: Western (Pavel Sladký)
∙ Yorgos Lanthimos: Zabití posvátného jelena (Michal Kříž)

Recenze
∙ Robin Kvapil: Všechno bude fajn (Martin Svoboda)
∙ Steven Soderbergh: Loganovi parťáci (Martin Šrajer)
∙ Ruben Östlund: Čtverec (Michal Kříž)
∙ Sergej Loznica: Krotká (Vít Poláček)
∙ Darren Aronofsky: matka! (Jarmila Křenková)
∙ David Mrnka: Milada (Vojtěch Rynda)
∙ Sebastián Lelio: Fantastická žena (Benjamin Slavík)
∙ Robin Campillo: 120 BPM (Martin Šrajer)
∙ Miroslav Krobot: Kvarteto (Zdena Mejzlíková)
∙ Jacques Doillon: Rodin (Briana Čechová)
∙ Andrej Zvjagincev: Nemilovaní (Pavel Sladký)
∙ Martin McDonagh: Tři billboardy kousek za Ebbingem (Iva Přivřelová)
∙ Guillermo del Toro: Tvář vody (Iva Přivřelová)
∙ Nana Ekvtimišviliová, Simon Gross: Moje šťastná rodina (Mimo distribuci) (Zdena Škapová)

Knihy
∙ Jiří Slavík: Chytřejší než …

Texty
∙ Zbyněk Brynych: Klementina (ukázky z nerealizovaného scénáře)